Biserica Ortodoxa Romana se afla astazi, 17 martie 2013, in Duminica izgonirii lui Adam din Rai. La Sfanta Liturghie s-a citit pericopa din Evanghelia dupa Matei, capitolul 6, versetele de la 14 la 21.In cuvantul de invațatura rostit in Paraclisul Reședinței Patriarhale cu hramul Sfantul Grigorie Luminatorul, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a explicat invațaturile ce reies din Evanghelia de astazi, facand referire la perioada Postului Sfintelor Pasti.Perioada Postului este perioada de apropiere mai mare de Dumnezeu, o perioada de intensificare a legaturi noastre duhovnicesti cu Dumnezeu, o perioada de sporire, de crestere duhovniceasca in relatia noastra de credinta vie si iubire smerita fata de Dumnezeu, a aratat Preafericirea Sa evidentiind apoi invataturile centrale ce reies din pericopa evanghelica de astazi. Evanghelia pe care Biserica a randuit-o a fi citita in Duminica a IV-a din perioada Triodului sau Duminica Izgonirii lui Adam din Rai este scurta ca text, dar plina de intelesuri duhovnicesti folositoare pentru perioada de post in care intram impreuna, cler si popor; Biserica intreaga intra in perioada de post. Mantuitorul nostru Iisus Hristos mai intai vorbeste despre importanta iertarii greselilor semenilor nostri pentru ca si Dumnezeu sa ne ierte noua greselile noastre. Apoi, Mantuitorul vorbeste despre modul de postire spunand ca atunci cand postesc oamenii nu trebuie sa fie tristi, ci postul sa se faca cu bucurie, intr-un mod firesc, fara a atrage atentia prin fata posomorata, fara sa cautam slava de la oameni pentru ca postim. In partea a treia a textului evanghelic de astazi Mantuitorul vorbeste despre comori. Ce fel de comori adunam in viata noastra? Comori materiale trecatoare, instabile si permanent in pericolul de a-si pierde valoarea sau comori netrecatoare si sigure, comorile duhovnicesti care se aduna in suflet, in inima si care sunt singurele comori pe care le luam in Ceruri , a precizat Preafericirea Sa. Iubirea milostiva este mai tare decat pacatulParintele Patriarh a vorbit apoi despre scopul final al acestei perioade de post si anume dobandirea iubirii milostive care ne face asemanatori cu Dumnezeu Cel Milostiv: Evanghelia ne cheama sa incepem aceasta perioada a Postului Sfintelor Pasti prin iertarea acordata semenilor nostri si prin cererea de iertare din partea lor si astfel omul merge spre Hristos Cel Rastignit si Inviat, Cel care a iertat greselile celor care l-au rastignit si a aratat prin aceasta ca iubirea milostiva este mai tare decat pacatul, decat violenta, decat dedublarea, decat toate formele de degradare ale fiintei umane. Deci, iubirea milostiva este scopul principal al tuturor nevointelor duhovnicesti din perioada Postului Sfintelor Pasti. Scopul final al acestei perioade de lupta duhovniceasca este dobandirea iubirii milostive care ne face asemanatori cu Dumnezeu Cel Milostiv . Fiecare om este liber in masura in care poate iubi pe Dumnezeu si pe semenii saiDe asemenea, Patriarhul Romaniei a vorbit despre importanta nevointei in vederea dobandirii iubirii milostive, darnice si iertatoare. Mantuitorul Iisus Hristos ne cheama sa adunam comoara iubirii milostive in suflete si aceasta iubire milostiva, darnica si iertatoare nu se dobandeste doar prin simpla dorinta, ci ea necesita si multa nevointa, nevointa inseamna taierea voii proprii si implinirea voii lui Dumnezeu in viata noastra. Cuvantul nevointa, dupa cum remarca parintele Petroniu Tanase de la Schitul Romanesc Prodromu din Muntele Athos, nu este un simplu exercitiu de asceza, ci este in primul rand renuntarea la vointa proprie pentru a implini voia lui Dumnezeu in viata noastra, eliberarea de vointa patimasa, egoista prin ridicarea ei la un nivel duhovnicesc superior, acela al vointei de a asculta de Dumnezeu de a-l iubi pe Dumnezeu si pe semenii nostri astfel incat numai omul cu vointa asemanatoare cu Dumnezeu este cu adevarat liber, este liber pentru ca poate iubi. Fiecare om este liber in masura in care poate iubi pe Dumnezeu si pe semenii sai , a spus Preafericirea Sa. Iubirea milostiva este o comoara care se dobandeste prin biruinta asuprea duhurilor releIn Evanghelia de astazi avem programul complet si concentrat al urcusului spre Inviere, al pregatirii pentru Sfintele Pasti, a mai spus Preafericitul Parinte Patriarh Daniel aratand ca acest urcus cuprinde doua componente: invierea sufletului din moartea pacatului si simtirea ca arvuna, inca din timpul Postului, a bucuriei Sfintelor Pasti. Deci, comoara pe care noi o adunam numita iubirea milostiva este o comoara care se dobandeste prin biruinta asuprea duhurilor rele care incearca sa desparta pe om de Dumnezeu, sa-l faca neascultator, nemilostiv, neingaduitor si nepasator din punct de vedere duhovnicesc. Deci, avem in Evanghelia de astazi programul complet si concentrat al urcusului spre Inviere, al pregatirii pentru Sfintele Pasti. Acest urcus spre inviere are doua componente, in primul rand invierea sufletului din moartea pacatului, din mormantul egoismului, al orgoliului al vietii patimase si eliberarea sufletului din aceasta moarte duhovniceasca ca uitare, despartire, neascultare de Dumnezeu, neinfranare, iar a doua componenta este simtirea ca arvuna, inca din timpul Postului, a bucuriei Sfintelor Pasti prin intalnirea mai deasa, prin impartasirea euharistica mai deasa cu Hristos cel Rastignit si Inviat. Deci, prin aceasta perioada ne infranam de la bucate de origine animala pentru a putea sa ne hranim mai mult duhovniceste cu hrana pe care ne-o ofera Dumnezeu in cuvintele Sfintei Scripturi, in rugaciune, in sfintele slujbe, in primirea iertarii ca urmare a spovedaniei si prin primirea iubirii milostive in sufletul nostru, in fiinta noastra intreaga, a lui Hristos Cel Rastignit si Inviat . Postul care nu este insotit de rugaciune nu este o lucrare duhovniceascaTotodata, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane a aratat ca postul reprezinta nu numai o infranare de la bucate, ci si de la pacate. Este vorba de o postire a intregii fiinte, nu numai materiala ci si spirituala. Aceasta inseamna o transformare a noastra din oameni care sunt obisnuiti cu un mod de viata pacatos, in oameni care prin infranare, rugaciune, milostenie, pocainta, dobandesc gandirea lui Hristos, folosind gandurile, cuvintele si faptele ca manifestari ale prezentei iubirii milostive si smerite a lui Hristos in viata noastra. Postul nu este o infometare, ci este o schimbare a hranei dand prioritate hranei duhovnicesti fata de hrana materiala. Postul care nu este insotit de rugaciune nu este o lucrare duhovniceasca, ci doar un exercitiu de a cultiva estetic corpul sau din punct de vedere igienic si medical. De ce? Pentru ca rugaciunea este hrana principala a postitorului. Cine se infraneaza de la cele materiale trebuie sa sporeasca rugaciunea si sa intensifice hrana spirituala prin citirea Sfintelor Scripturi, prin spovedanie si impartasanie mai deasa si prin savarsirea faptelor de milostenie in mod mai intens , a spus Preafericirea Sa. In continuare, Preafericirea Sa, a subliniat importanța recunoașterii propriilor noastre greșeli, mai ales in perioada postului: Duminica a ceasta a izgonirii lui Adam din Rai se numeste asa deoarece ea ne aminteste de ce a pierdut Adam Raiul si anume pentru trei greseli. In primul rand pentru ca nu a ascultat de Dumnezeu, in al doilea rand ca nu a postit, nu s-a infranat si in al treilea rand ca nu s-a pocait pentru greseala sa, ci in loc sa se pocaiasca s-a scuzat acuzand pe altul. Ori, perioada postului este perioada in care noi scuzam pe altii acuzandu-ne pe noi insine. Ne recunoastem propriile noastre greseli nu judecam greselile altora, ci le recunoastem pe cele care le-am savarsit .In cuvantul sau, Parintele Patriarh a aratat ca prin postul de 40 de zile din pustie si prin respingerea celor trei ispite Hristos Domnul a vindecat comportamentul lui Adam cel neascultator, nepostitor si nepocait. Ascultarea de Dumnezeu si infranarea sunt lucrari pe care insusi Mantuitorul ni le arata in timpul postului sau de 40 de zile in pustie cand a respins cele trei ispite: lacomia consumului de bunuri materiale, lacomia de a stapani lumea si lacomia de slava desarta, de autoafirmare egoista a omului in izolare de Dumnezeu si adesea impotriva semenilor sai. Mantuitorul Hristos, respingand aceste ispite, de fapt vindeca comportamentul lui Adam cel neascultator, nepostitor si nepocait. De aceea, in duminica aceasta a izgonirii lui Adam din Rai, Hristos Domnul ne vorbeste despre post, despre nevoia de a aduna comori duhovnicesti in sufletul nostru; aceasta duminica a izgonirii lui Adam din Rai pentru ca nu a postit ne indeamna la un urcus duhovnicesc pentru recuperarea raiului, pentru reintoarcerea in Paradis , a spus Preafericirea Sa. Totodata, Preafericitul Parinte Patriarh Daniel a aratat ca postul este expresia iubirii noastre fata de Dumnezeu si nu ceva constrangator, ci o ofranda a iubirii omului fata de Dumnezeu. Postul in ortodoxie nu este o obligatie exterioara impusa, nu este o formalitate, nu este ceva constrangator, ci este o ofranda a iubirii omului fata de Dumnezeu. Postul este o manifestare a iubirii noastre fata de Dumnezeu. Cum? Prin faptul ca aratam dragoste fata de Dumnezeu Daruitorul mai mult decat dorinta de a consuma darurile materiale pe care ni le-a dat. Cand ne infranam de la mancaruri si de la lacomia materiala in general, dar ne gandim la Dumnezeu Daruitorul vietii noastre atunci noi stabilim o prioritate si anume il iubim pe Dumnezeu in rugaciune si in fapte buna mai multe decat lucrurile materiale primite de la El pentru a trai biologic. Cu alte cuvinte, postul este expresia iubirii noastre fata de Dumnezeu si cine intelege ca postul este daruire de sine ca iubire fata de Dumnezeu pentru a se umple mai mult in suflet de iubirea milostiva a Lui Dumnezeu nu simte greutatea postului. Deci, postul este adunarea comorilor de lumina de har de la Dumnezeu, de iubirea lui Hristos in sufletul nostru , a spus Patriarhul Romaniei. In prima duminica a Postului Sfintelor Pasti, Biserica Ortodoxa se va afla in Duminica Ortodoxiei. Aceasta a fost sarbatorita pentru prima data la 11 martie 843, in cea dintai duminica a Postului Mare.FOTO: ZIARUL LUMINA
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 638
Id: 29203
Data: Mar 17, 2013
Imagine:
Maine vom porni razboi, unul nevazut, in care combatantii vom fi noi, iar inamicii, patimile, pacatele de tot felul, gandurile, tentatiile patimase, orgoliul si egoismul ce ne .....
Data: Mar 17, 2013
In arhitectura anului bisericesc, Postul Mare iese cu totul in evidenta. Cu voia lui Dumnezeu, in fiecare an lasat de El, pornim la drum, cu un efort sporit, ca un accent, in prima .....
Data: Mar 17, 2013
Criticii de arta internationali au vorbit indelung despre opera lui Brancusi, evidentiind solul folcloric pe care se dezvolta conceptia lui despre lume; putini, insa, au recunoscut in ea .....
Data: Mar 17, 2013
Preasfintitul Parinte Petroniu, Episcopul Salajului a fost prezent duminica, 17 martie 2013, in mijlocul credinciosilor parohiei Mierta, protopopiatul Zalau, potrivit .....
Data: Mar 17, 2013
In Duminica Izgonirii lui Adam din Rai, la 17 martie 2013, Preasfintitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramuresului si Satmarului a fost prezent in mijlocul .....
Data: Mar 17, 2013
Catedrala Mitropolitana Sfanta Treime din Sibiu a fost arhiplina in Duminica lasatului sec de branza. Sute de credincioși au luat parte astazi, 17 martie 2013, la slujba oficiata de .....
Data: Mar 17, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).