]]>Prinderea lui Iisus este istorisită de către toți evangheliștii (Mt. XXVI, 47-56; Mc. XIV, 43-50; Lc. XXII, 47-53; In; XVIII, 1-12). Ea se face în toiul nopții, în grădina Ghetsimani, și este condusă de Iuda Iscarioteanul. După ce părăsise sala Cinei, Iuda luase contact cu Caiafa, cu arhiereii, cu cărturarii și cu bătrânii poporului și stabiliseră arestarea Mântuitorului chiar în acea noapte. Aceștia i-au pus la dispoziție o parte din garda templului, care era alcătuită din leviți; acestora li s-au atașat și o ceată de soldați romani din garnizoana locală, care staționa chiar în apropierea templului, în fortăreața Antonia și care sta sub comanda supremă a lui Pilat, procuratorul Iudeii, de curând sosit în Ierusalim. Cu ei se unesc servitorii sinedriștilor și pornesc spre Ghetsimani, purtând sulițe de lemn, făclii și felinare. Nu lipseau, desigur, nici câțiva membri ai sinedriului care aveau mandatul să încurajeze pe ostași și să asigure reușita planului. Cei mai mulți, și îndeosebi soldații romani, nu văzuseră niciodată pe Iisus. Ca să-l poată identifica, Iuda le dă concursul printr-un consemn: când se apropie de Domnul, vine la El, îl sărută și-I spune cu glas tare: "Bucură-te învățătorule!" (Mt. XXVI, 49). Sărutarea este cel mai gingaș semn de iubire. Cu Iuda și-a arătat, însă, o altă față: "Sărutul lui Iuda" a devenit, de atunci, semnul trădării. La gestul fățarnic al lui Iuda, Domnul răspunde cu toată blândețea: "Prietene, pentru ce ai venit? (Mt. XXVI, 50). Și neprimind răspuns, adaugă: "Iuda, cu sărutare vinzi tu pe Fiul Omului?" (Lc. XXII, 48). Sunt cuvinte de mustrare la adresa lui Iuda, pentru că a cutezat să abuzeze de acest semn de iubire și să ascundă fapta lui de trădare sub acest semn, care este menit să exprime cu totul alte sentimente. Cuvintele acestea voiau, totodată, să-i atragă atenția, încă o dată, ca Cel pe care-L vinde cu o sărutare este chiar Fiul Omului, adică Mesia. Evanghelistul Ioan notează că Domnul, arătându-și Dumnezeirea, săvârșește o minune: face pe soldați să cadă cu fețele la pământ (In. XVIII, 4) El este, deci, stăpân pe destinul Său și, dacă ar voi, ar putea scăpa și acum din mâinile dușmanilor Săi. Sosise însă vremea împlinirii misiunii sale. De aceea, se predă de bunăvoie, lăsând pe ostași să se apropie de El și să-L aresteze. Cel dintâi care se grăbește să-L lege este Malhus, sluga lui Caiafa. Petru scoate sabia și-l lovește, tăindu-i urechea (Lc. XXII, 50; In. XVIII, 10). Petru ar fi voit să-i crape capul, dar, neobișnuit cu mânuirea sabiei, n-a nimerit bine și i-a retezat numai urechea dreaptă. Iisus nu îngăduie ucenicilor folosirea violenței; nici n-ar fi avut sorți de izbândă. El vindecă urechea lui Malhus și spune lui Petru: " întoarce sabia la locul ei, că toți cei ce scot sabia, de sabie vor pieri" (Mt. XXVI, 52). Așa se începe șirul martirilor Legii celei noi, care și-au dat fără împotrivire viața pentru credința lor în Dumnezeu și pentru împlinirea voii Sale în lume. Apoi spune lui Petru în auzul tuturor: "Sau crezi cumva că n-aș putea să rog pe Tatăl Meu să-mi trimită acum mai mult de douăsprezece legiuni de îngeri? Dar cum se vor împlini Scripturile, că așa ar trebui să fie!". Iar ostașilor și celor de față, după ce le poruncește cu autoritate să lase în pace pe ucenici, le spune, cu reproș: "Ca la un tâlhar ați ieșit, cu săbii și ciomege, ca să Mă prindeți. În fiecare zi ședeam în templu învățând și n-ați pus mâna pe Mine. Dar toate acestea s-au făcut ca să se împlinească Scripturile proorocilor" (Mt. XXVI, 53-56). Apostolii, văzând cu groază, că Domnul a fost prins, îl părăsesc cu toții și fug, lăsându-L pe Domnul în mâinile dușmanilor Săi. Marcu (XIV, 51 ) adaugă amănuntul că, la prinderea Domnului Iisus Hristos a fost prezent și un tânăr, care venise îmbrăcat numai cu giulgiu pe corpul gol. Când au încercat ostașii să-l prindă, a fugit, lăsând giulgiul în mâinile lor. Încă vechii Părinți bisericești afirmă că acest tânăr n-a fost altul, decât Evanghelistul Marcu fiul acelor părinți în casa cărora Domnul își serbase Cina cea de Taină, căci numai el putea ști încotro s-a dus Domnul, după ce a părăsit foișorul Cinei. Pr. Conf. Dr. Dionisie Stamatoiu, Patimile Mântuitorului după Sfintele Evanghelii, în rev. Mitropolia Olteniei, an 2000, nr. 1-2.
Download: Click for download attached file: Prinderea lui Iisus
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 633
Id: 50656
Data: Apr 8, 2015
Imagine:
]]>De la podul care duce peste pârâul Cedrilor calea coboară puțin, apoi urcă din nou, pe coasta muntelui Măslinilor. La o distanță cam de 100 m se găsește gradina Ghetsimani, unde .....
Data: Apr 8, 2015
]]>Pe drum, spre muntele Măslinilor, Mântuitorul, continuându-și gândurile, îi previne pe ucenici că, date fiind necazurile prin care El va trece, vor fi și ei puși la grele încercări; că .....
Data: Apr 8, 2015
]]>Lepădarea lui Petru este relatată de toți evangheliștii (Mt. XXVI, 69-75; Mc. XIV, 54. 66-72; Lc. XXII 54-62; In. XVIII 15-18, 25-27). Arestat în Ghetsimani, Domnul este urmat doar .....
Data: Apr 9, 2015
]]>Sfântul Epitaf este o icoană pictată pe pânză, reprezentând punerea în mormânt a Domnului. Acesta este așezat în mijlocul bisericii pe o masă mai înaltă. Potrivit tradiției, .....
Data: Apr 9, 2015
]]>În Sfânta și Marea Vineri Părinții Bisericii au rânduit să nu se oficieze nici o Liturghie. În ziua aliturgică se ajunează, credincioșii fiind invitați la rugăciune și meditație .....
Data: Apr 9, 2015
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Sfanta Taina a Maslului impartaseste credinciosului harul nevazut al tamaduirii sau al usurarii suferintelor trupesti si intarirea sufleteasca. Intrucat si Postul cel Mare se apropie, va prezentam mai jos programul liturgic al unor manastiri si schituri bucurestene privind savarsirea Tainei .....
Data: Feb 24, 2012
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Viziunea Pr Nicolae Bordasiu din moartea sa clinica - emisiune
Pr Galeriu - Predica de pe munte - Iubirea vrasmasilor 3-10-99
Pr Galeriu - predica, rugaciuni de sfintire a apei - Izvorul Tamaduirii
Pr Galeriu - Duminica Samarinencii - 14-05-98
Pr Galeriu - Cateheza Pilda Talantilor 11-02-2000
Pr Constantin Galeriu - Pescuirea minunata (2000)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).