Sfantul si Marele Sinod: Sfanta Taina a Cununiei si impedimentele la aceasta (Document oficial)

Cununia

I. Casatoria ortodoxa

  1. Institutia familiei este amenintata astazi de fenomenul secularizarii precum si de relativismul moral. Biserica Ortodoxa invata despre sacralitatea casatoriei ca fiind invatatura sa fundamentala si indiscutabila. Unirea libera dintre un barbat si o femeie este o conditie indispensabila.
  2. In Biserica Ortodoxa, casatoria este considerata cea mai veche institutie de drept divin, pentru ca a fost instituita in acelasi timp cu crearea primilor oameni, Adam si Eva (cf. Facerea 2, 23). Aceasta unire era legata de la inceput nu numai de comuniunea spirituala a cuplului (barbat si femeie), ci si de capacitatea de a asigura continuitatea vietii neamului omenesc. De aceea, casatoria dintre un barbat si o femeie, binecuvantata in Rai, a devenit o Sfanta Taina mentionata in Noul Testament, atunci cand Hristos a savarsit primul Sau semn , schimband apa in vin la nunta din Cana Galileii, descoperind astfel slava Sa (cf. Ioan 2, 11). Taina unirii indisolubile dintre un barbat si o femeie este chipul unirii dintre Hristos si Biserica (cf. Efeseni 5, 32).
  3. Aceasta tipologie hristocentrica a Tainei Cununiei explica faptul ca episcopul sau preotul binecuvanteaza aceasta legatura sfanta printr-o rugaciune speciala. De aceea, Sfantul Ignatie Teoforul subliniaza in Epistola sa catre Policarp al Smirnei ca cei care se apropie de comuniunea cununiei trebuie sa o faca cu aprobarea episcopului, ca sa fie casatoria lor dupa Domnul si nu dupa pofta. Toate sa se faca spre cinstea lui Dumnezeu (V. 2). Astfel, caracterul sfant al legaturii instituite de Dumnezeu si continutul spiritual inalt al vietii in interiorul casniciei explica afirmatia: Cinstita sa fie nunta intru toate si patul nespurcat (Evrei 13, 4). De aceea, Biserica Ortodoxa condamna orice incalcare a curatiei ei (cf. Efeseni 5, 2-5; 1 Tesaloniceni 4, 4; Evrei 13, 4).
  4. Unirea dintre un barbat si o femeie in Hristos constituie o mica Biserica sau o icoana a Bisericii. Unirea dintre un barbat si o femeie prin binecuvantarea lui Dumnezeu ii ridica la un nivel mai inalt, deoarece comuniunea este superioara existentei individuale, pentru ca ea ii include in ordinea Imparatiei Preasfintei Treimi. O conditie prealabila a cununiei este credinta in Iisus Hristos, credinta pe care sotul si sotia (barbatul si femeia) trebuie sa o impartaseasca impreuna. Fundamentul unitatii cununiei este unitatea in Hristos, pentru ca, prin binecuvantarea iubirii conjugale de catre Duhul Sfant, cuplul sa poata reflecta dragostea dintre Hristos si Biserica Sa, ca taina a Imparatiei lui Dumnezeu, a vietii vesnice a omenirii in dragostea lui Dumnezeu.
  5. Protejarea sfinteniei cununiei a fost totdeauna de o importanta capitala pentru protejarea familiei, care reflecta comuniunea sotilor, atat in Biserica cat si in intreaga societate. Astfel, comuniunea persoanelor prin Taina Cununiei nu este o simpla relatie conventionala fireasca, ci o forta spirituala esentiala si creatoare pentru institutia sfanta a familiei. Numai aceasta asigura protectia si educatia copiilor, atat in misiunea spirituala a Bisericii, cat si in functionarea societatii.
  6. Aplicand rigoarea necesara si sensibilitatea pastorala potrivita si urmand modelul de blandete al Apostolului neamurilor, Sfantul Pavel (cf. Romani 7, 2-3; 1 Corinteni 7, 12-15; 39), Biserica a tratat dintotdeauna atat conditiile prealabile pozitive (diferente de gen, varsta legala etc.), cat si impedimentele (inrudire de sange sau prin alianta, inrudire spirituala, existenta unei casatorii, diferenta de religie etc.) pentru incheierea casatoriei. Sensibilitatea pastorala este necesara nu numai pentru ca traditia biblica determina relatia dintre legatura fireasca a casatoriei si taina Bisericii, ci si pentru ca practica bisericeasca nu exclude adoptarea unor anumite principii de drept natural greco-roman cu privire la casatorie, care evidentiaza legatura casatoriei dintre un barbat si o femeie ca o comuniune de drept divin si uman (Modestin) si care sunt compatibile cu natura sacra a Tainei Cununiei atribuita de Biserica.
  7. In conditiile contemporane, atat de dificile pentru Taina Cununiei si institutia sfanta a familiei, episcopii si pastorii (preotii) trebuie sa dezvolte lucrarea coordonata in domeniul pastoral pentru a proteja credinciosii lor intr-o maniera parinteasca si sa ii acompanieze pentru a le intari nadejdea slabita din cauza diferitelor dificultati, consolidand institutia familiei pe temelii solide, care sa nu poata fi distruse nici de ploaie, nici de rauri, nici de vant, de vreme ce aceste temelii sunt de stanca, iar stanca este Hristos (cf. Matei 7, 25).
  8. In societatea de astazi se ridica problema casatoriei, care este baza familiei iar familia justifica pe deplin casatoria. Presiunea care se exercita in lumea contemporana prin recunoasterea a noi forme de coabitare constituie o adevarata amenintare pentru crestinii ortodocsi. Criza casatoriei si a familiei, sub multe aspecte, ingrijoreaza profund Biserica Ortodoxa, nu numai din cauza consecintelor negative asupra structurii sociale, ci si din cauza amenintarii asupra relatiilor particulare din sanul familiei traditionale. Victimele principale ale acestor tendinte sunt cuplul si, in principal, copiii, care, din pacate, prea adesea, suporta martiriul inca din frageda copilarie, fara sa fie vinovati.
  9. Casatoria civila dintre un barbat si o femeie inregistrata legal nu are un caracter sacramental, ci ea constituie un act de coabitare asigurat de stat, diferit de casatoria binecuvantata de Dumnezeu si Biserica Sa. Membrii Bisericii care contracteaza o casatorie civila trebuie tratati cu responsabilitatea pastorala necesara, pentru ca ei sa inteleaga valoarea Tainei Cununiei si binecuvantarile care decurg din ea.
  10. Biserica nu accepta ca membrii ei sa incheie contracte de coabitare (cu persoane n. tr.) de acelasi gen, precum si nici o alta forma de coabitare diferita de casatorie. Biserica trebuie sa depuna toate eforturile sale pastorale astfel incat membrii ei care se angajeaza in astfel de forme de coabitare sa poata intelege adevaratul sens al pocaintei si al iubirii binecuvantate de Biserica.
  11. Consecintele grave ale acestei crize se exprima prin cresterea ingrijoratoare a numarului divorturilor, al avorturilor si al altor probleme interne ale vietii de familie. Aceste consecinte constituie o mare provocare pentru misiunea Bisericii in lumea contemporana. De aceea, pastorii Bisericii trebuie sa depuna toate eforturile posibile pentru a infrunta aceste probleme. Biserica Ortodoxa cheama cu dragoste pe fiii ei si pe toti oamenii de bunavointa sa apere fidelitatea fata de sacralitatea familiei.

II. Impedimente la casatorie si aplicarea iconomiei

  1. In legatura cu impedimentele la casatorie din cauza inrudirii de sange, inrudirii prin alianta sau prin adoptie, precum si a inrudirii spirituale, sunt valabile toate prescriptiile sfintelor canoane (canoanele 53 si 54 ale Sinodului Ecumenic Quinisext) si cele ale practicii bisericesti care deriva din ele. Practica aplicata in prezent de Bisericile Ortodoxe Autocefale locale este definita si descrisa de Statutul fiecareia si prin deciziile lor sinodale referitoare la acest subiect.
  2. Conform traditiei canonice ortodoxe, care condamna categoric bigamia precum si a patra casatorie, o casatorie care nu este dizolvata irevocabil sau anulata, precum si a treia casatorie preexistenta constituie impedimente absolute pentru incheierea unei casatorii;
  3. Potrivit sfintelor canoane (canonul 16 al Sinodului 4 Ecumenic si canonul 44 al Sinodului Quinisext), conform acriviei, oficierea casatoriei dupa depunerea voturilor monahale este strict interzisa;
  4. Preotia prin sine nu constituie un impediment, insa, conform traditiei canonice existente (canonul 3 al Sinodului Quinisext), este interzisa incheierea casatoriei dupa hirotonie;
  5. Cu privire la casatoriile mixte intre ortodocsi si ne-ortodocsi sau ne-crestini, s-a hotarat:
    i. Casatoria intre ortodocsi si ne-ortodocsi este interzisa conform acriviei canonice (canonul 72 al Sinodului Quinisext).
    ii. Posibilitatea aplicarii iconomiei bisericesti cu privire la impedimentele la casatorie trebuie sa fie reglementata de Sfantul Sinod al fiecarei Biserici Ortodoxe Autocefale, conform principiilor stabilite de sfintele canoane bisericesti, in spiritul unui discernamant pastoral, astfel incat sa serveasca mantuirii omului.
    iii. Casatoria dintre ortodocsi si ne-crestini este absolut interzisa, potrivit acriviei canonice.
  6. La aplicarea traditiei bisericesti cu privire la impedimentele la casatorie, practica bisericeasca trebuie sa tina cont, in egala masura, de prescriptiile legislatiei civile cu privire la acest subiect, fara sa depaseasca limitele iconomiei bisericesti.

***

acrivie - rigoare, strictete.

iconomie - pogoramant, ingaduinta.

The post Sfantul si Marele Sinod: Sfanta Taina a Cununiei si impedimentele la aceasta (Document oficial) appeared first on Basilica.ro - Agentia de presa a Patriarhiei Romane.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 1661

Id: 60496

Data: Jul 5, 2016

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).