Cuvântul Preafericitului Parinte DANIEL, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, la deschiderea lucrarilor Conferintei pastoral-misionare de toamna din Arhiepiscopia Bucureștilor, cu tema „Implicatiile pastorale si misionare ale teologiei mistice a Parintelui Dumitru Staniloae”, luni, 04 noiembrie 2013:Opera Parintelui Dumitru Staniloae este o vasta sinteza neopatristica exprimata în mod creator sau o fidelitate reînnoita fata de Sfânta Scriptura si Sfintii Parinti ai Bisericii. Teologia Parintelui Staniloae este, ca si teologia ioaneica, paulina si patristica, o teologie mistica, în sensul ca are în centrul ei si ca baza a ei misterul sau taina Întruparii sau Înomenirii Fiului vesnic al lui Dumnezeu, Iisus Hristos. Aceasta este „taina cea din veac ascunsa si de îngeri neștiuta”, aceasta este „taina crestinatatii”, a „Dumnezeului Care S-a aratat în trup” (I Timotei 3, 16) sau a „Cuvântului Care S-a facut trup” (Ioan 1, 14) – ne spun Sfintii Apostoli Pavel si Ioan. Pentru a fi descoperita aceasta taina, Dumnezeu a creat lumea, iar în interiorul ei omul a fost creat dupa chipul Fiului vesnic al lui Dumnezeu, Care urma sa Se întrupeze. Iar scopul Întruparii sau Înomenirii Fiului lui Dumnezeu este înfierea si îndumnezeirea omului dupa har. „Dumnezeu S-a facut om, pentru ca omul sa devina dumnezeu dupa har” – ne învata Sfintii Parinti ai Bisericii. Însa descoperirea tainei Întruparii sau Înomenirii Fiului si Cuvântului vesnic al lui Dumnezeu este în acelasi timp descoperirea tainei Preasfintei Treimi, a Dumnezeului – Comuniune vesnica de viata si iubire, a Persoanelor distincte dar nedespartite, comuniune pe care Parintele Dumitru Staniloae o numeste „structura supremei iubiri”. Prin urmare, Preasfânta Treime cunoscuta oamenilor prin descoperirea Întruparii Fiului vesnic al lui Dumnezeu devine centrul teologiei si al vietii Bisericii, continutul spiritual al Simbolului de credinta si al tuturor Sfintelor Taine si al întregului cult crestin ortodox. În acest sens, nu exista teologie crestina autentica daca aceasta nu este mistica. Pentru Parintele Staniloae histologia este trinitara, pnevmatologia este trinitara, eclesiologia este trinitara, antropologia teologica este trinitara, cosmologia teologica este trinitara, pentru ca toate acestea se expliciteaza în lumina iubirii veșnice a Preasfintei Treimi. De aceea, el este numit „teolog al iubirii treimice”, „teolog al persoanei în comuniune”, „teolog al bucuriei”. Cât priveste vocatia teologiei, Parintele Staniloae arata ca scopul teologiei este explicitarea planului de îndumnezeire a omului descoperit lumii de Iisus Hristos. În acest sens, teologia mistica devine suport pentru lucrarea misionara a Bisericii, deoarece în primul rând misiunea înseamna a trai în Hristos si a transmite oamenilor viata în Hristos, prin lucrarea harului Preasfintei Treimi. Mai precis, misiunea Bisericii este sfintirea oamenilor si a creatiei lui Dumnezeu.În aceasta perspectiva, teologia mistica a Parintelui Staniloae, cuprinsa în Dogmatica sa, în studiile si articolele sale, dar si în explicatiile lui la scrierile filocalice, constituie un izvor bogat de lumina, bucurie si încurajare la misiune pastorala, culturala si social-filantropica azi.Parintele Staniloae a realizat, asadar, o recuperare pentru contemporaneitate a „cugetului Parintilor”, o reactualizare a gândirii lor în cultura noastra teologica si în viata Bisericii. Metoda sa de lucru este admirabil expusa în Prefata volumului întâi al Teologiei Dogmatice Ortodoxe: „Ne-am condus în aceasta straduinta de modul în care au înteles învatatura Bisericii Sfintii Parinti de odinioara, dar am tinut seama în interpretarea de fata a dogmelor si de necesitatile spirituale ale sufletului care-si cauta mântuirea în timpul nostru, dupa trecerea prin multe si noi experiente ale vietii, în cursul atâtor secole care ne despart de epoca Sfintilor Parinti. Ne-am silit sa întelegem învatatura Bisericii în spiritul Parintilor, dar, în acelasi timp, sa o întelegem asa cum credem ca ar fi înteles-o ei astazi. Caci ei n-ar fi facut abstractie de timpul nostru, asa cum n-au facut de al lor” (Preot Profesor Dumitru Staniloae, „Teologia Dogmatica Ortodoxa”, vol. I, Editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa, Bucuresti, 2010, pp. 4-5).Pe firul acestor elemente definitorii, referentii sesiunii de toamna a Conferintei pastoral-misionare a clericilor din Arhiepiscopia Bucurestilor au analizat opera Parintelui Staniloae în urmatoarele directii: (a) Teologia dogmatica a Parintelui Dumitru Staniloae si implicatiile pastoral-misionare ale acesteia; (b) Teologia liturgica a Parintelui Dumitru Staniloae si implicatiile pastoral-misionare ale acesteia; (c) Spiritualitatea ortodoxa a Parintelui Dumitru Staniloae si implicatiile pastoral-misionare ale acesteia. Au rezultat sase studii consistente, elaborate de cadre didactice de la Facultatea de Teologie „Justinian Patriarhul” din Bucuresti, care trateaza despre: (1) „Parintele Dumitru Staniloae – teolog al iubirii dumnezeiesti (triadologie – hristologie – pnevmatologie)” (Preot prof. dr. Ştefan Buchiu); (2) „Cosmologia si antropologia Parintelui Dumitru Staniloae – recuperarea viziunii teologiei patristice despre om si lume” (Preot prof. dr. Sterea Tache); (3) „Sfânta Liturghie – «urcus comunitar spre Împaratia lui Dumnezeu, împaratia iubirii vesnice»” (Preot lect. dr. Dumitru Pintea); (4) „Gândirea Parintelui Dumitru Staniloae privind experienta lui Dumnezeu în Sfintele Taine” (Preot asist. dr. Mihai Burlacu); (5) „Asceza si mistica în gândirea Parintelui Dumitru Staniloae” (Preot lect. dr. Gheorghe Holbea); (6) „Repere filocalice pentru misiunea de azi a Bisericii”(Conf. dr. Adrian Lemeni).Toate aceste contributii, adunate sub titlul Implicatiile pastorale si misionare ale teologiei mistice a Parintelui Dumitru Staniloae, arata ca fidelitatea teologului ortodox fata de Sfânta Scriptura si Sfânta Traditie se verifica prin efortul permanent, în duhul Sfintilor Parinti, de a elabora si astazi o teologie pastorala si misionara care leaga spiritual textul Sfintei Scripturi de contextul istoric prezent, pentru ca marturia crestina sa fie cu adevarat stiinta mântuirii si a vietii veșnice, traite ca arvuna a Împaratiei Cerurilor înca din viata pamânteasca, întrucât „Iisus Hristos, ieri și azi și în veci, este Același” (Evrei 13, 8). În acest sens, moștenirea Parintelui Dumitru Staniloae trebuie fructificata în viata Bisericii, pornind de la îndemnul sau de a pune accentul nu atât pe reproducerea unor idei sau pasaje din lucrarile sale, cât pe continuarea lucrarii sale de înnoire sau aprofundare duhovniceasca a teologiei în viata Bisericii.Aprofundarea teologiei în viata Bisericii devine izvor de intensificare a misiunii Bisericii mai ales prin lucrarea liturgica, pastorala si social-filantropica a preotimii ortodoxe. Purtator de Hristos, preotul – spune Parintele Staniloae – trebuie „sa-si ascuta simtul prin care ia cunostinta de prezenta lui Hristos în el, marind lumina din sine, care-i permite sa-L vada pe Domnul sau. Prin sfortarile sale de a iubi tot mai mult pe Domnul, îi creste si i se permanentizeaza constiinta ca Iisus este cu el, ca lucreaza prin el” (Idem, „Hristos si preotul”, Telegraful Român, an LXXXIII, nr. 3, 13 ianuarie 1935, în „Cultura si duhovnicie. Articole publicate în Telegraful Român”, vol. I, Editura BASILICA, Bucuresti, 2012, p. 620). În alta parte, Parintele Staniloae spune: „Densitatea si intensitatea preotiei se masoara cu duhul de jertfa care, domnind în sufletul preotului, se revarsa în toata viata lui dinafara. […] Preotul este chemat sa se jertfeasca, nu numai sa jertfeasca. El trebuie sa uite de sine si sa puna tot ce are si ce este în cumpana reușitei sfintei sale misiuni” (Idem, „Jertfa, esenta preotiei”, Telegraful Român, an XC, nr. 4, 25 ianuarie 1942, în „Cultura și duhovnicie”, vol. 3, Editura BASILICA, București, 2012, pp. 28 si 30).Rapoartele care vor fi prezentate acum ne îndeamna sa cunoaștem mai bine teologia Parintelui Staniloae și sa o folosim ca izvor de lumina pentru lucrarea pastorala, educativa și misionara a Biserica.† DANIELPatriarhul Bisericii Ortodoxe Române
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 855
Id: 35210
Data: Nov 4, 2013
Imagine:
Ziua de 29 octombrie este declarata Ziua Verde a Eco-Şcolilor din România. Cum Liceul Ortodox „Episcop Roman Ciorogariu“ din Oradea se numara între scolile care, an .....
Data: Nov 4, 2013
Editura Cuvântul Vietii a Mitropoliei Munteniei si Dobrogei a publicat, cu binecuvântarea Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, volumul .....
Data: Nov 4, 2013
Pentru al saselea an consecutiv, Fundatia „Papageno“ din Elvetia sprijina cantina sociala de la Biserica „Nasterea Domnului“ din Sibiu, printr-un ajutor financiar .....
Data: Nov 4, 2013
Timp de doua saptamâni, în perioada 20 octombrie-1 noiembrie 2013, la Centrul Social-Cultural „Sfântul Ilie“ al Manastirii Miclauseni, s-au desfasurat .....
Data: Nov 4, 2013
Întreaga natura creata este darul lui Dumnezeu pentru om. De aceea, toate bunurile materiale din viata pamânteasca trebuie întelese, respectate si pretuite ca .....
Data: Nov 4, 2013
În Duminica a XXII-a dupa Rusalii, Preasfintitul Parinte Lucian, Episcopul Caransebesului, s-a aflat în mijlocul credinciosilor din Parohia Vrani, oficiind Sfânta .....
Data: Nov 4, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).