Am stat de vorba cu artistul care face Tomosurile de canonizare: Scriam oribil cand eram mic

Am stat de vorbă cu un om care scrie, la propriu, istorie. Caligrafic. Pictorul Costel Nacu, inspector eparhial la Sectorul Patrimoniu și Pictură Bisericească al Arhiepiscopiei Bucureștilor, este persoana care scrie Tomosuri sinodale și alte acte sau gramate cu valoare istorică.

L-am găsit lucrând la Tomosul pentru proclamarea canonizării Cuvioasei Teofana Basarab. Această activitate presupune caligrafie, desen și pictură miniaturală.

Scrie pe un pergament din piele de capră. Imperfecțiunile și forma atipică a suportului îngreunează munca, spune Costel Nacu.

Foto credit: Mircea Florescu / Basilica.ro

Este absolvent de teologie, la București, Secția Arte plastice, promoția 2008. După facultate, a lucrat ca pictor bisericesc pe diverse șantiere. Din 2015 lucrează la Arhiepiscopia Bucureștilor, unde a scris zeci de astfel de pergamente.

„Nu doar Tomosuri de canonizare, ci și Gramate Sinodale pentru înființarea sau înălțarea în rang a unor eparhii, Gramate și Acte Patriarhale ori Mitropolitane prilejuite de alegerea și întronizarea unor ierarhi sau Acte de sfințire a unor biserici ori instituţii bisericeşti”.

„Am ajuns din voia lui Dumnezeu aici. Oameni care scriu frumos mai sunt. Eu scriam oribil când eram mic. Prin clasa a cincea am cunoscut un părinte foarte în vârstă care scria extrem de frumos, părintele Cuza, care avea în jur de 90 de ani. Mi-a plăcut foarte tare, și am început să-i imit scrisul. Din plăcere am ajuns să scriu frumos, nu a fost un obiectiv”.

Pictorul mărturisește că i-a fost greu la început. Chiar dacă avea experiență în pictură, aceasta era o activitate nouă. Și nici nu a avut de la cine să învețe.

Anterior, de realizarea tomosurilor se ocupa preotul Alexandru Moțoc, Inspector general bisericesc la Cancelaria Sfântului Sinod, care a decedat în 2016.

„Pentru că Părintele Moțoc s-a dus pe lumea cealaltă, mi-a fost greu la început. Nu am avut de cine să întreb ce se face, cum se face”.

Pentru un astfel de tomos lucrează de la 3-4 zile până la o săptămână, în funcție și de activitățile pe care le face în paralel. Folosește tușuri de caligrafie, cerneală, culori de pictură. Are diverse stilouri și penițe pe care și le-a modificat singur pentru scrierea pe pergament.

„O altă provocare este logistica. Fiecare document este unic. Cu text mai mult sau mai puțin, cu steme diferite. Sinodul, titulaturile se modifică. Încă am am emoții dacă îmi încap toți ierarhii”, spune Costel Nacu pregătind la centimetru Tomosul Sfintei Teofana.

Cu rigla în mână, explică faptul că acolo unde apare icoana sfintei canonizate este chiar pielea de pe gâtul animalului care prezintă adesea mici imperfecțiuni.

Foto credit: Mircea Florescu / Basilica.ro

Pergamentul este realizat la Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare pentru Textile si Pielărie București.

„Cumpărăm mai multe și le păstrăm pe stoc. Dacă institutul nu va mai produce, va fi dificil pentru că nu se găsesc în Europa. Nu folosesc așa ceva decât muzeele și Biserica”, explică Costel Nacu.

Costel Nacu este ucenicul pictorului Dan Ivanovici cel care i-a fost mai mult decât un maestru. De la el a învățat că viața de pictor bisericesc e mai mult decât o meserie, este un mod de a fi.

Nu-i place să copieze modele și zice că, dacă toată lumea ar fi copiat, am fi avut câte o singură icoană pentru fiecare sfânt. Consideră că „este important ca iconarul să-și pună mintea la contribuție și să se raporteze la contemporaneitate, căci fiecare epocă își reflectă gândirea”.

I-am cerut un sfat pentru tinerii pictori bisericești. A zis, scurt: „Sfatul e același pe care îl dau întotdeauna: Să facă cu pasiune!”.

Citește și În Anul omagial al rugăciunii, Biserica Ortodoxă Română proclamă sfințenia unei isihaste: Cuvioasa Teofana Basarab

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).