Conferinta Nationala Unitate dogmatica si specific national in pictura bisericeasca, la Palatul Patriarhiei

La Palatul Patriarhiei a început astazi, 4 noiembrie 2013, Conferinta Nationala Unitate dogmatica si specific national în pictura bisericeasca. Timp de 4 zile, specialisti în arta eclesiala discuta despre iconografie, legislatie si tehnici.Conferinta a fost deschisa în aceasta dimineata de Preafericitul Parinte Patriarh Daniel care a rostit cu acest prilej un cuvânt intitulat Pictura bisericeasca - simbol de credinta vizuala, din care redam în fragment: „În lumina întruparii Cuvântului sau Fiului lui Dumnezeu despre care sta marturie Noul Testament, se poate întelege clar si fara echivoc ca interdictia din Vechiul Testament de a reprezenta pe Dumnezeu într-o forma vazuta (cf. Iesire 20, 4) avea doar un rol pedagogic; ea pregatea primirea evenimentului unic al Întruparii sau Înomenirii Cuvântului vesnic al lui Dumnezeu si al credintei în El ca fiind Chipul sau Icoana vesnica si unica a lui Dumnezeu, ca singura posibilitate, în istorie si în vesnicie, de a vedea prin El pe Dumnezeu Tatal. Astfel fata lui Dumnezeu nu poate fi vazuta decât numai prin fata umana, smerita sau preaslavita, a Cuvântului ori Fiului Sau întrupat. De aceea, când ucenicii I-au cerut lui Iisus sa le arate pe Tatal, desi ei cunosteau bine ca nu poate omul sa vada fata lui Dumnezeu si sa mai traiasca (cf. Iesire 33, 20), Iisus le-a spus ca Dumnezeu-Tatal poate fi vazut prin fata umana a Fiului întrupat: „Cine M-a vazut pe Mine a vazut pe Tatal“ (Ioan 14, 9-10). Asadar, functia primordiala a iconografiei ortodoxe este marturisirea Tainei Întruparii lui Hristos, a Înomenirii Fiului lui Dumnezeu. Din acest motiv, în fata acuzatiilor de idolatrie proferate de iconoclasti împotriva cinstitorilor de icoane, Sfântul Ioan Damaschinul (†749) a formulat în mod lapidar raspunsul ortodox, zicând: „Eu nu ador materia, ci pe Acela Care pentru mântuirea mea S-a facut materie“, adica a devenit om. Iar Sinodul al VII-lea ecumenic (787) precizeaza ca cinstirea aratata icoanei se îndreapta spre Persoana reprezentata pe ea. Prin urmare, dupa cum Simbolul de credinta (Crezul) este o marturisire verbala a Tainei Întruparii lui Hristos pentru mântuirea oamenilor, tot asa icoana lui Hristos este o marturisire vizuala a credintei în Hristos, având acelasi continut teologic-spiritual ca si credinta marturisita verbal”.Conferinta Nationala Unitate dogmatica si specific national în pictura bisericeasca se afla la prima editie.

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 941

Id: 35208

Data: Nov 4, 2013

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).