Orice demers teologic nu poate fi rupt de viata Bisericii si nici de eforturile personale de curatire de patimi. Predica trebuie sa fie, la randul ei, acceptare a lucrarii harului lui Dumnezeu, care prin cuvant deschide inimile credinciosilor pentru primirea Cuvantului celui vesnic.Predicatorul trebuie sa aiba mereu constiinta ca nu se predica pe sine si ca invatatura sa este invatatura cea revelata, daruita de Dumnezeu. Pastorul seamana ceea ce a primit de la Hristos, iar semintele dau roada tocmai datorita faptului ca Dumnezeu este Cel care le face sa creasca. Samanta de care vorbeste pilda atat de bine cunoscuta din Evanghelie este Revelatia pe care predicatorul este dator sa o raspandeasca printre cei care se apropie de harul lui Dumnezeu."Iesit-a Semanatorul sa semene samanta Sa"Voi prezenta in continuare un fragment mai amplu dintr-o interpretare a Sfantului Grigorie Palama care se axeaza pe aceste idei: "Asadar, iesit-a Semanatorul sa semene samanta Sa. Care este aceasta samanta? Cuvantul invataturii, graiurile vietii celei vesnice, poruncile nemuririi, vestirea invierii, Evanghelia Imparatiei cerurilor. Iar acestea sunt ale Lui. Caci Insusi spune despre Evanghelie: "Cuvintele pe care vi le-am spus sunt duh si sunt viata" (Ioan 6, 63), iar Petru spune despre El: "Tu ai cuvintele vietii vesnice" (Ioan 6, 68). Asadar, o samanta precum aceasta este numai a Lui, si numai El este Cel Care seamana aceasta samanta fara incetare, prin care se arata ca El este Dumnezeu cel mai presus de toate". Predicatorul trebuie, de asemenea, sa aiba si constiinta ca, pe langa faptul ca el propovaduieste cuvantul lui Dumnezeu, Insusi Dumnezeu ii vine in ajutor in aceasta impreuna-lucrare: "Orice invatator si Evanghelist si propovaduitor al evlaviei, precum si al unei petreceri evlavioase seamana si el cuvintele vietii - cuvantul invataturii cerestii Evanghelii - si supunandu-se voii lui Dumnezeu ajunge si el la dumnezeiescul liman. Insa cuvantul mantuirii pe care, invatandu-i pe altii, il si seamana intru ei nu este al lui, ci intreg al lui Dumnezeu, Care si impreuna lucreaza, cu el", spune Sfantul Grigorie.Calitatea de invatatorCalitatea de invatator nu poate fi in nici un fel cuantificata cu criterii lumesti care iau in calcul referinte impuse de contexte culturale diferite. Exemplul Apostolilor este cel mai graitor. Fara a le stirbi autoritatea, "Domnul nostru Iisus Hristos Şi-a ales ucenicii nu dintre inteleptii veacului acestuia, nici dintre cei de neam nobil, nici dintre bogatasi sau dintre cei cu bun renume, ci dintre pescari, tamplari, si saraci si dintre oameni necultivati, ca sa arate tuturor ca nici lipsurile, nici ignoranta, nici simplitatea sau stramtorarea si nimic altceva dintre unele ca acestea nu sunt o piedica pentru zidirea virtutilor si pentru cunoasterea dumnezeiestilor cuvinte si ale tainelor Duhului". Impreuna-lucrarea dintre omilet si Dumnezeu are tocmai rolul de a scoate in prim-plan invatatura dumnezeiasca, si nu cultura celui care transmite cuvantul: "Ba chiar si cel mai lipsit, mai sarac si mai simplu om, daca arata ravna pentru intoarcerea fireasca spre bunatate, poate nu numai sa cunoasca invatatura dumnezeiasca, ba chiar poate sa devina el insusi invatator pentru altii prin darul lui Dumnezeu. Dar cele care cu adevarat ne impiedica de la cunoasterea si de la insusirea invataturilor duhovnicesti sunt trandavia si nepasarea noastra, precum si grija exagerata pentru lucrurile vietii de aici si pentru cele trecatoare, de unde vine si faptul ca nu aflam nici timp, nici loc pentru ascultarea, cugetarea si rememorarea celor auzite, si nici nu ne facem griji pentru cele viitoare si vesnice". Primirea invataturii trebuie sa se faca in smerenie si in stare de multumire pentru faptul ca Dumnezeu ofera posibilitatea accederii la intelesuri de nebanuit pentru mintea omeneasca: "Chiar daca lucrul acesta este mare si inalt, si din aceasta pricina nu este la indemana tuturor sa fie inteles, trebuie sa aducem multumiri Domnului si Stapanului tuturor, care a harazit tuturor celor ce vin la El prin credinta, cele ce sunt cu greu de atins si cu mintea, si cu cuvantul, fie si putin din ele. Luati insa aminte cu totii la talcul celor graite. Caci, chiar daca cineva nu va putea sa le cuprinda pe toate, va intelege totusi intreg talcul din cateva cuvinte, fiindca invatatura Duhului are un inteles luminos".Punerea in practica a poruncilorAcceptarea cuvantului Mantuitorului se face, de asemenea, prin prisma deciziei de a urma si a pune in practica poruncile Sale, in smerenie si ascultare: "Asa cum la cultivarea pamantului sunt secerate cele ce au fost semanate, si daca se sadesc pomi cu roada buna sau se seamana grau, porumb sau orice altceva dintre cele folositoare, cresc si dau in parg, iar daca, pe de alta parte, sunt udate si hranite cele nefolositoare, adica maracinii si spinii blestemului rostit impotriva noastra, atunci se va obtine un pom fara de rod, nefolositor si purtator de spini, cum sunt multi, la fel si cu privire la suflet: ce fel de dispozitii ale sufletului seamana cineva, de acelea se va si bucura. Şi daca se foloseste cineva de predicile folositoare si aude invataturile cele de folos, si le intelege duhovniceste, si le pune in fapta, atunci va strange virtutile si se va face el insusi rod bun pentru Dumnezeu, pentru ceilalti oameni, precum si pentru sine. Daca insa nu se bucura de cuvantarile cele bune si nu primeste duhovniceste invataturile, si daca ia drept zadarnicii cele auzite, atunci se salbaticeste, se inaspreste si hraneste patimile cele rele, si va rodi spinii si boldurile mortii, sufletesti si trupesti deopotriva, care sunt pacatele". Cel ce asculta progreseaza doar daca isi asuma cuvantul primit, chiar daca acest cuvant este uneori dificil de pus in lucrare.Vorbirea in pildeFaptul ca adesea Hristos le vorbeste unora dintre ascultatorii sai in pilde, iar altora lamurit este si pentru invatatorul omilet din toate timpurile un indemn de discernere a vointei si calitatii duhovnicesti a auditoriului. Vorbirea in pilde inseamna respectul pe care propovaduitorul trebuie sa il aiba in fata libertatii de alegere a celui care asculta: "Daca ar avea cineva indrazneala sa-I zica Lui: Dar ce este aceasta, o, Stapane, Tu, Care singur esti lumina tuturor celor care zac in intunericul necunostintei, lumina care lumineaza pe tot omul ce vine in lume, acum ii luminezi numai pe cei care sunt alesi drept ucenici ai Tai, iar celorlalti le vorbesti acoperit, ca sa nu priceapa si sa nu fie luminati? Da, zice, fiindca a voit sa zideasca in aceasta lume numai pe om, o fiinta cu voie libera, dar a venit in lume nu ca sa nimiceasca, distrugand, ci ca sa mantuiasca faptura mainilor Sale". Parafrazand cuvintele Mantuitorului, Sfantul Grigorie Palama insista asupra libertatii pe care Dumnezeu o respecta omului. Vorbirea in pilde ii protejeaza pe cei mai putin doritori de impartasirea de harul dumnezeiesc de un contact abrupt cu invatatura dumnezeiasca. Hristos nu aduce sentinte definitive celor cu o anumita reticenta initiala la cuvantul Sau, ci pune in prim-plan Revelatia si timpul implinirii poruncilor - "vara implinirii si rodirii cuvantului", tocmai pentru a oferi tuturor, la nivelul real de perceptie, hrana cea mai potrivita: "Pentru aceasta, nu voi atrage la Mine pe nimeni cu forta, ci socotesc ca este drept ca numai pe cei vrednici, care voiesc din libera alegere sa fie luminati, si pe cei care inseteaza si cauta sa si lucreze cu fapta cunostinta cea mantuitoare". Retorica palamita capata sensul cel mai potrivit in ansamblul intregii teologii a Sfantului Grigorie. Nu putem disocia teologia sa de expunerea acestei teologii intr-o maniera pastorala. In acest sens, accentueaza foarte mult faptul ca invatatura lui Dumnezeu poate fi accesibila tuturor, dar este intransigent atunci cand este vorba de modalitatea in care primitorii invataturii o aplica. Darul Duhului este pentru toti, insa nivelurile de acceptare sunt diferite, de aceea, Sfantul Grigorie Palama este foarte atent atunci cand le subliniaza. Capacitatea de acceptare si de punere in lucrare a Revelatiei nu este potentata, asa cum am vazut in nenumarate randuri, de achizitii intelectuale sau de abilitati retorico-filosofice, ci de primirea si asumarea cuvantului prin credinta si asceza. (Articol publicat in Ziarul Lumina din data de 26 februarie 2011, semnat de pr. Robert Coresciuc)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 975
Id: 29564
Data: Mar 28, 2013
Imagine:
Taina Euharistiei l-a preocupat pe Sfantul Grigorie Palama. Chiar daca nu ne-a lasat scrieri focalizate exclusiv pe acest subiect, remarcile intalnite in unele lucrari au influentat destul .....
Data: Mar 28, 2013
Credinta este cea care il face pe om capabil sa isi insuseasca taina cea mare a inomenirii Fiului lui Dumnezeu. Pacatul poate fi distrus doar prin participarea la lucrarea mantuitoare a lui .....
Data: Mar 28, 2013
Invierea lui Hristos este inceput al invierii fiecarui om. Moartea nu mai are stapanire asupra celor ce isi asuma drumul catre mantuire si indumnezeire, insa, la fiecare pas al vietii, .....
Data: Mar 28, 2013
In cele ce urmeaza se vor prezenta cateva idei generale cuprinse in introducerea sustinuta de Mitropolitul Amfilohie Radovici la lansarea cartii sale "Taina Sfintei Treimi dupa Sfantul .....
Data: Mar 28, 2013
În debutul conferinţei, monahia Siluana Vlad a evocat importanţa înţelegerii contextului în care se desfăşoară lupta duhovnicească: „În această perioadă ne rugăm să ducem lupta cea bună, aşa că înainte să vorbim .....
Data: Mar 29, 2013
Sâmbăta trecută a fost una plină de bucurie pentru 54 de copii din 20 de familii ale parohiei „Sf. Arh. Mihail şi Gavriil“ - Buruieneşti, comuna Bivolari, judeţul Iaşi. La iniţiativa părintelui paroh Adrian Ştefan Chelaru şi cu .....
Data: Mar 29, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).