Biserica Ortodoxa Româna sarbatoreste la 20 noiembrie Înaintepraznuirea Intrarii în Biserica a Maicii Domnului. Pentru pregatirea sufleteasca a credinciosilor, toate sarbatorile împaratesti (inclusiv cele ale Maicii Domnului) sunt precedate de un timp de pregatire, de anticipare sau introducere, numit preserbare, înainte-serbare sau înainte-praznuire. Ele au, de asemenea, si o perioada de continuare sau prelungire a serbarii, numita dupa-serbare sau dupa-praznuire. Prin aceste perioade de pregatire si de prelungire, sarbatorile mari sunt ca soarele care, înainte de a rasari el însusi, îsi trimite razele, iar dupa ce apune, lumina lui staruie înca pe culmi. Ziua cea dintâi a înainte-serbarii se numeste începutul sarbatoririi, iar ziua ultima a dupa-serbarii se numeste, cu un termen slavon, odovania, adica sfârsitul, dezlegarea sau încheierea sarbatorii.Potrivit informatiilor preluate din Liturgica generala a parintelui Ene Braniste, în toata perioada preserbarii si a dupa-serbarii, pe lânga slujba sfintilor pomeniti în zilele respective, se adauga si cântari, rugaciuni si lecturi din cele în legatura cu praznicul respectiv, iar în ziua odovaniei praznicului, slujba se pune aproape la fel ca si în ziua însasi a praznicului (omitându-se doar paremiile si litia la Vecernie, polieleul si Evanghelia la 'Utrenie, iar Apostolul si Evanghelia de la Liturghie sunt ale zilei). Pentru aceasta, uneori, slujba sfântului (sfintilor) din acea zi se muta, adica se oficiaza cu o zi mai înainte sau mai în urma, dupa cum prevede Tipicul sau dupa cum rânduieste cel mai mare.La fiecare sarbatoare din cursul anului se pune, înca de la Vecernia din ajun, pe iconostasul (analogul) din naosul (sânul) bisericii, icoana praznicului sau a sfântului sarbatorit. La praznicele împaratesti, icoanele praznicale (si crucea la sarbatoarea înaltarii Sfintei Cruci) se pun pe iconostas înca din ajunul preserbarii si ramân pe el pâna la sfârsitul dupa-serbarii, adica pâna în ziua odovaniei praznicului.Cele dintâi sarbatori cu înainte si dupa-serbare au fost cele trei mari praznice la care se oficia pe atunci Botezul catehumenilor: Craciunul, Pastile si Rusaliile. Instruirea morala si catehetica a catehumenilor facea necesara o perioada de pregatire pentru primirea Botezului, iar bucuria primirii Botezului si a intrarii neofitilor în Biserica se prelungea, de regula, o saptamâna dupa praznicul respectiv.Dupa desfiintarea catehumenatului, obiceiul anticiparii si al prelungirii festivitatilor acestor mari praznice s-a mentinut si a trecut, prin analogie, si la celelalte sarbatori împaratesti intrate în uz si generalizate în calendarul Bisericii, din sec. IV înainte.Durata preserbarii si a dupa-serbarii praznicelor împaratesti Durata preserbarii si a dupa-serbarii praznicelor împaratesti variaza dupa gradul lor de importanta si dupa pozitia pe care o au în cadrul anului bisericesc, fiind la unele mai lunga, iar la altele mai scurta, precum ne arata cartile de slujba (Mineiele, Triodul si Penticostarul).În conformitate cu traditia, Fecioara Maria a fost dusa de parintii sai, Ioachim si Ana, la Templul Evreiesc din Ierusalim pe când era copila, la vârsta de 3 ani, unde a trait si slujit ca fecioara în Templu pâna la logodna ei cu Sfântul Iosif. Maria a fost primita solemn de comunitatea templului, condusa de preotul Zaharia, tatal lui Ioan Botezatorul. A fost condusa în acel loc sfânt ca sa devina ea însasi „Sfânta Sfintelor” lui Dumnezeu, biserica vie si templu al pruncului dumnezeiesc care se va naste din ea. Aceasta sarbatoare a luat nastere în secolul VI. Astfel, la 20 noiembrie 543, împaratul Iustinian a zidit la Ierusalim, lânga ruinele templului, o biserica închinata Sfintei Fecioare Maria, care, spre deosebire de una mai veche, a fost numita Biserica „Sfânta Maria cea Noua”. Conform obiceiului, a doua zi dupa sfintire, adica la 21 noiembrie, a început sa fie serbat hramul (patronul) bisericii, adica însasi Sfânta Fecioara Maria, serbarea fiind consacrata aducerii ei la templu.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 851
Id: 35707
Data: Nov 20, 2013
Imagine:
În prima saptamâna a Postului Craciunului, cu binecuvântarea Înaltpreasfintitului Parinte Irineu, Arhiepiscopul Alba Iuliei, elevii Seminarului Teologic Ortodox .....
Data: Nov 20, 2013
Lucrarea sociala a Bisericii se întemeiaza pe bucuria evanghelica a daruirii si a apropierii de toti cei aflati în nevoi, iar Postul Nasterii Domnului reprezinta un bun prilej .....
Data: Nov 20, 2013
La Editura Institutului Biblic și de Misiune Ortodoxa a Patriarhiei Române a aparut, cu binecuvântarea Preafericitului Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe .....
Data: Nov 20, 2013
"Preacurat Templu al Domnului" si "semn al buneivoiri a lui Dumnezeu" fata de oameni, Fecioara Maria este împlinirea rânduielii din veci a Ziditorului .....
Data: Nov 20, 2013
Cu binecuvântarea Preasfințitului Parinte Vincețiu, Episcopia Sloboziei și Calarașilor, prin Sectorul Social - Misionar, a organizat marți, 19 noiembrie 2013, prima ediție a .....
Data: Nov 20, 2013
Arhiepiscopia Ortodoxa a Alba Iuliei desfasoara pâna în data de 15 decembrie o colecta de alimente în cadrul Campaniei „Faptele credintei”, dupa cum .....
Data: Nov 20, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Cuvantul care zideste - 2015-02-09 - Judecarea aproapelui
Cuvantul care zideste - 2014-10-20 - Pierderea timpului
Cuvantul care zideste - 2016-04-27 - Luati mancati acesta este Trupul meu
Cuvantul care zideste - 2016-04-19 - Nadejdea in Dumnezeu
Cuvantul care zideste - 2015-08-24 - Rabdarea aduce bucurie
Cuvantul care zideste - 2016-03-28 - Munca si rugaciunea
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).