Patriarhul Daniel: Mulţumim pentru anul trecut şi cerem binecuvantare pentru Anul Nou

Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane, a transmis un mesaj la slujba săvarşită in noaptea trecerii dintre ani (2022-2023), la Catedrala Patriarhală.

Mesajul a fost prezentat de Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop vicar patriarhal.

Patriarhul a subliniat că atunci „cand omul nu mulţumește pentru binefacerile primite, el decade spiritual şi se dezumanizează”.

„Omul credincios şi demn mulţumeşte permanent lui Dumnezeu pentru că trăiește in creaţia lui Dumnezeu şi o foloseşte, adică folosește aerul, apa, pămantul, căldura soarelui şi toate cele făcute de Dumnezeu pentru a susţine viaţa umană”.

„Iar semenilor care-l ajută, omul le mulţumește,deoarece simte cărecunoştinţa este lumina vieţii in comuniune şi a creşterii lui spirituale in demnitate şi bunătate”, a explicat Preafericirea Sa.

Textul integral:


Mulţumim pentru anul trecut şi cerem binecuvantare pentru Anul Nou

Cu ajutorul lui Dumnezeu, la trecerea in anul nou, 2023, am mulțumit Lui pentru binefacerile primite de la El in anul 2022 şi ne-am rugat să ne invrednicească să sporim in dreapta credinţă, in dragostea către El şi cea către aproapele şi intru toate faptele bune (Rugăciunea de mulţumire din cadrul Slujbei trecerii dintre ani).

Slujba pe care am săvarşit-o acum, la trecerea dintre ani, reprezintă o atitudine sau o stare spirituală faţă de timpul anului care s-a incheiat şi de timpul anului care incepe. Această slujbă este o punte a recunoştinţei şi a speranţei intre ani.

De aceea, lucrarea cea mai potrivită pentru petrecerea anului vechi şi intampinarea anului nou este rugăciunea demulţumire săvarşită in Biserica lui Hristos, Impăratul Veacurilor.

In acest sens, Sfantul Ioan Gură de Aur spune că „nimic altceva nu cere de la om Dumnezeul universului, după nenumăratele şi nespusele Lui binefaceri, decat sufletul recunoscător, care să știe să-I mulțumească pentru binefacerile primite[1].

Hristos Insuși mulţumeşte Tatălui prin rugăciune (cf. Ioan 11, 41).

Sfantul Apostol Pavel ne arată că mulțumirea este primul şi cel mai important răspuns al creştinului faţă de harul lui Dumnezeu revărsat asupra lui: „Mulţumesc totdeauna Dumnezeului meu pentru voi, pentru harul lui Dumnezeu dat vouă in Hristos Iisus”– le spune el creştinilor din Corint (1 Corinteni 1, 4). Deci, răspunsul omului la lucrarea harului dumnezeiesc este mulţumirea sau recunoştinţa.

Din păcate, omul contemporan, superficial şi secularizatduhovniceşte, cere ajutorul lui Dumnezeu doar atunci cand trece prin necazuri sau suferinţe, dar indată ce a scăpat de suferinţă, de sărăcie, de necaz, uită de Dumnezeu.

Insă Mantuitorul Iisus Hristos nu fericește pe cei care sunt nerecunoscători sau nemulţumitori, ci pe cei care sunt recunoscători şi mulţumesc lui Dumnezeu pentru binefacerile primite de la El, după cum se vede in Evanghelia vindecării celor zece leproşi (cf. Luca 17, 17-18).

Cand omul nu mulţumește pentru binefacerile primite, el decade spiritual şi se dezumanizează. Omul este cu adevărat om, adică ființă rațională şi relațională, cand este recunoscător lui Dumnezeu şi oamenilor pentru darurile şi binefacerile pe care le primește.

Omul credincios şi demn mulţumeşte permanent lui Dumnezeu pentru că trăiește in creaţia lui Dumnezeu şi o foloseşte, adică folosește aerul, apa, pămantul, căldura soarelui şi toate cele făcute de Dumnezeu pentru a susţine viaţa umană.

Iar semenilor care-l ajută, omul le mulţumește, deoarece simte că recunoştinţa este lumina vieţii in comuniune şi a creşterii lui spirituale in demnitate şi bunătate.

Nerecunoştinţa dezumanizează pe om şi il instrăinează de semeni, insă recunoştinţa faţă de Dumnezeu şi de semeni ridică pe om in demnitate şi il evidențiază in comunitate.

De aceea, in fiecare duminică şi sărbătoare de peste an, iar in mănăstiri chiar in fiecare zi din săptămană, Biserica aduce mulţumire sau recunoştinţă lui Dumnezeu prin Liturghia Sfintei Euharistii, adică a Sfintei Mulţumiri sau a Sfintei Recunoştinţe, dar şi comemorează sau pomeneşte pe ctitorii, binefăcătorii şi miluitorii comunităţii creştine.

Adresată lui Dumnezeu Tatăl, Izvorul tuturor darurilor (cf. Iacob 1, 17), Mulţumirea sau Euharistia Bisericii este oferită prin Iisus Hristos, Fiul lui Dumnezeu şi Mijlocitorul intre Dumnezeu şi oameni, „căci Dumnezeu așa a iubit lumea, incat pe Fiul Său Cel Unul-Născut L-a dat, ca oricine crede in El să nu piară, ci să aibă viaţă veșnică ” (Ioan 3, 16).

Din acest motiv, Sfantul Apostol Pavel ne indeamnă:„Orice aţi face, prin cuvant sau faptă, toate să le faceți in numele Domnului Iisus şi prin El să mulţumiţi lui Dumnezeu-Tatăl (Coloseni 3,17).

Aşadar, nu Dumnezeu are nevoie de mulţumirea noastră, ci noi avem nevoie ca să mulţumim lui Dumnezeu şi oamenilor, prin cuvant şi faptă de recunoştinţă, pentru a creşte in comuniune de iubire smerită şi sfantă in relaţie cu Dumnezeu şi cu semenii noştri (cf. 2 Corinteni 9, 11).

Iar dacă nu mulţumim lui Dumnezeu şi oamenilor, intrerupem sau slăbim comunicarea şi comuniunea noastră cu Dumnezeu şi cu semenii, sărăcim duhovniceşte, ne inchidem in autosuficienţă egoistă şi posesivă, pierzand bucuria şi pacea sufletului bun, recunoscător şi darnic.

Iată de ce Sfanta Liturghie euharistică, această lucrare sfantă de recunoştinţă sau de mulţumirea Bisericii, este cea mai necesară lucrare şi cea mai demnă atitudine a ei in faţa lui Dumnezeu, ca răspuns al ei la toate binefacerile primite de la El, binefacerii cunoscute şi necunoscute, arătate şi nearătate deplin.

In acest sens, Sfantul Ioan Gură de Aur spune: „Infricoșătoarele Taine, pline de nespusă mantuire, săvarşite la fiecare slujbă, se numesc euharistie, adică mulţumire, pentru că sunt o aducere aminte de multe binefaceri ale lui Dumnezeu faţă de noi, pentru că ne arată capul purtării de grijă a lui Dumnezeu şi pentru că prin toate ne pregătesc să-I mulţumim lui Dumnezeu”[2].

Timpul petrecut in rugăciune individuală sau comunitară uneşte timpul trecător al persoanelor umane cu veșnicia Persoanelor divine. Prin urmare, la momentul trecerii dintre ani, creştinii se adună in biserici spre a sfinți timpul prin rugăciuni de mulțumire și cereri de binecuvantare.

Anul 2022, pe care il incheiem, a fost declarat de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane drept Anul omagial al rugăciunii in viața Bisericii și a creștinuluiși Anul comemorativ al Sfinților isihaști Simeon Noul Teolog, Grigorie Palama și Paisie de la Neamț.

Prin aceste teme, a fost subliniată importanța rugăciunii pentru sfinţirea vieţii, intr-o societate secularizată, care pierde sensul sacru al existenţei umane.

Anul 2023, in care păşim, este declarat in Patriarhia Romană ca Anul omagial al pastorației persoanelor varstnice și Anul comemorativ al imnografilor și cantăreților bisericești.

Astfel, se realizează aprecierea şi sprijinirea persoanelor varstnice prin cuvinte și fapte bune, precum și cunoașterea marilor personalități din domeniul muzicii bisericești, cantarea liturgică fiind susținătoarea rugăciunii.

Să pomenim in rugăciunile noastre şi pe toţi romanii din afara Romaniei, pe cei din jurul graniţelor Romaniei şi pe cei din diaspora romană, ca să păstrăm, cu multă iubire frăţească, unitatea de credinţă şi de neam.

Să cultivăm pacea inimii noastre primită de la Hristos, prin rugăciune şi fapte bune, şi să ne rugăm pentru pacea intre popoare.

Hristos Domnul, Impăratul veacurilor, să vă dăruiască tuturor celor care vă rugaţi impreună cu noi, la cumpăna trecerii dintre ani, sănătate şi pace, să binecuvanteze familiile şi activitățile dumneavoastră, spre slava Preasfintei Treimi şi bucuria oamenilor.

† Daniel
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romane


Note:

[1]Sfantul Ioan Gură de Aur, Scrieri, partea I, Omilii la Facere (I), Omilia XXXII, III, in PSB 21, trad., introd., indici şi note de Pr. Dumitru Fecioru, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucureşti, 1987, p. 413.

[2]Sfantul Ioan Gură de Aur, Scrieri, partea a III-a, Omilii la Matei,Omilia XXV, III, in PSB 23, trad., introd., indici şi note de Pr. Dumitru Fecioru, Editura Institutului Biblic şi de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, Bucureşti, 1994, p. 324.


Foto credit: Basilica.ro / Mircea Florescu

Urmăreşte-ne pe Twitter:�@agentiabasilica


Sursa: Basilica.ro

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 212

Id: 77618

Data: Jan 2, 2023

Imagine:

Articolele urmatoare
Cele mai vizualizate articole din categorie
Calendar
Contact

Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).