Poetii Dorin Ploscaru, Mioara Dragomir si Marius Iordachioaia au participat joi seara, in Sala Dr. Iustin Moisescu a Centrului eparhial Iasi, la o dezbatere despre poezia crestina si rolul taumaturgic al acesteia. Manifestarea, ce a durat trei ore, s-a desfasurat sub genericul Serile Doxologia, un proiect initiat de Mitropolia Moldovei si Bucovinei, cu scopul de a aseza la masa dialogului personalitati ale lumii laice si teologice, informeaza "Ziarul Lumina".A treia intalnire din cadrul Serilor Doxologia, ce a purtat titlul Poezia crestina si ranile sufletului. Scheme de tratament si reactii adverse, i-a avut ca invitati pe preotul Dorin Ploscaru, pe Mioara Dragomir si pe Marius Iordachioaia, toti autori de poezii crestine.Dezbaterea a fost deschisa de pr. Constantin Sturzu, consilier cultural al Arhiepiscopiei Iasilor, care, ca si la intalnirile precedente din cadrul Serilor Doxologia, a recitat un poem crestin, motivand acest lucru prin faptul ca orice poezie crestina este o rugaciune, pentru ca ea inseamna un dialog cu Dumnezeu sau intru Dumnezeu. In continuare, Catalin Jeckel, directorul Editurii Doxologia a Mitropoliei Moldovei si Bucovinei, a facut o scurta prezentare a autorilor prezenti si a cartilor pe care acestia le-au publicat in acest an la Editura Doxologia, anume volumul Pestele pe uscat, semnat de Dorin Ploscaru, volumul Iubirea de a trai. Treptele vietii, semnat de Mioara Dragomir, si proaspatul volum Cineva ma cauta prin viata mea, semnat de Marius Iordachioaia.In cadrul dezbaterii Poezia crestina si ranile sufletului. Scheme de tratament si reactii adverse, poetii invitati au motivat, fiecare pe rand, de ce au ales calea poeziei crestine si au vorbit apoi despre rolul taumaturgic al creatiei literare religioase.Parintele Dorin Ploscaru, membru al Uniunii Scriitorilor din Romania, si castigator al mai multor festivaluri de poezie, a vorbit despre legatura dintre poezie si suferinta: Asa cum Hristos este o rana de care nu te mai vindeci niciodata, putem spune, pastrand proportiile, ca poetul este «bolnav» si ca el transmite din aceasta «boala» si cititorului. Asa cum o perla, pana nu este ranita de firul de nisip, nu poate sa infloreasca, asa si drama proprie a poetului crestin este rana care genereaza poezia, o rana care insa alina durerea si ranile celor din jur, fiindca, cand poetul se asaza la masa de scris, el liturghiseste, chiar daca nu este sacerdot. In continuare, preotul-poet a facut o scurta trecere in revista a poetilor crestini, amintind la final ca si Sfantul Apostol Pavel a recitat versuri in activitatea sa misionara: Pentru a intari credinta grecilor in Dumnezeul necunoscut, Sfantul Apostol Pavel recita cateva versuri: «Caci in El traim si ne miscam si suntem, precum au zis si unii dintre poetii vostri: caci al Lui neam si suntem» (Faptele Apostolilor 17-28). Sfantul Pavel nu face altceva aici decat sa aleaga un fragment cat se poate de crestin din poemul pagan scris de poetul cretan Epimenide dupa cum sustine si Sfantul Ioan Gura de Aur. Strofa cu pricina are toate virtutile poemului modern.Mioara Dragomir, lingvist si filolog de formatie, a aratat ca poezia crestina are menirea de a raporta realitatea umana la realitatea divina: Poetul nu trebuie sa faca decat ceea ce e menit sa faca, sa exprime pentru ceilalti trari si ganduri profunde si sublime si, cu ajutorul ritmului sau interior, sa-l faca pe cel de langa el sa se rupa de ritmul exterior al lumii. Noi suntem cartile si poemele lui DumnezeuPoetul Marius Iordachioaia si-a inceput cuvantul spunand despre el ca este un magar care, ori de cate ori il incaleca Hristos, se preschimba in om, dupa care a vorbit despre viziunea lui asupra poeziei crestine: La un moment dat, am citit despre o poetesa austriaca, care a afirmat ca poezia i-a iesit, dar viata nu i-a iesit. Atunci mi-am spus ca trebuie sa caut o poezie prin care sa iasa viata, si asa am gasit Ortodoxia. Datoria noastra este sa ne iasa viata, fiindca noi suntem cartile si poemele lui Dumnezeu, iar poezia pe care am scris-o a aparut din ratiuni practice, pentru a gasi un limbaj cat mai intim, care sa faca din adevarurile Evangheliei o chestiune de maxima proximitate. Ceea ce spui despre Hristos, celalalt resimte ca fiind ceva deja existent in adancul lui, acel om ascuns al inimii sau om vesnic din fiecare persoana, care nu poate sa traiasca si sa respire decat in Biserica.In trecut, purtat de multime si de inertia societatii, am facut foarte multe greseli si m-am ranit foarte adanc. Atunci am incercat sa stau in calea tinerilor si sa le zic sa nu mearga pe calea mea, fiindca vor ajunge ca mine. De aceea, am incercat sa scriu poezie ca sa fac o marturisire, o spovada publica, fiindca in poeziile pe care le-am scris nu se afla altceva decat pacatele mele si mila lui Dumnezeu, cum s-au intalnit, si ce scantei si ce lumina s-au ivit din aceasta intalnire. Nu sunt decat un om foarte obisnuit, pe care l-a gasit Cineva foarte neobisnuit, iar din aceasta intalnire s-a nascut dorinta de a arata ca doar Cel ce este da realitate vietii noastre, fiindca omul, vorba parintelui Sofronie Saharov, este prizonierul inchipuirii sale despre viata, acel vis care te duce spre infern.Dupa sesiunea de intrebari venite din partea publicului, poetii prezenti la dezbatere au recitat cateva creatii proprii, iar la final trei persoane dintre cei care au adresat intrebari invitatilor au castigat, in urma tragerii la sorti, cate un volum de poezie.
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 1034
Id: 29966
Data: Apr 13, 2013
Imagine:
La Olimpiada Nationala de Arte Vizuale, Arhitectura si Istoria Artei, desfasurata in acest an la Craiova, in perioada 2-6 aprilie, Seminarul Teologic Liceal Ortodox Sf. Vasile cel Mare din .....
Data: Apr 13, 2013
De curand, un grup de elevi ai Şcolii Gimnaziale Topolovatu Mare, judetul Timis, insotiti de profesorii Florin Ioan Avram, Dota Ovidiu si Buza Claudia, au realizat un pelerinaj la manastirile .....
Data: Apr 13, 2013
Asociatia Studentilor Crestini Ortodocsi Romani - filiala Cluj si Biserica Studentilor au organizat, in amfiteatrul Facultatii de Geografie din campusul Hasdeu, o intalnire a primei .....
Data: Apr 13, 2013
O serie de manifestari culturale si religioase se desfasoara in Parohia Gledin, Protopopiatul Bistrita, cu ocazia pomenirii de catre Biserica Ortodoxa, pe 14 aprilie, a Sfantului Ierarh .....
Data: Apr 13, 2013
Dramatismul, sobrietatea, smerenia si asteptarea Postului Mare sunt asemuite din multe puncte de vedere cu vremea Vechiului Testament, cand dreptii poporului evreu erau credinciosi .....
Data: Apr 13, 2013
Toate sambetele din Postul Mare sunt dedicate pomenirii celor adormiti, zile in care se savarseste Liturghia Sfantului Ioan Gura de Aur. Slujba in care se pomenesc cei adormiti intru .....
Data: Apr 13, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Biblia in istorie - Duminica infricosatoarei judecati (09 martie 2013)
Biblia in istorie - Vindecarea orbului din nastere (08 iunie 2013)
Biblia in istorie - Duminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (8 septembrie 2012)
Biblia in istorie - Sfintii Parinti de la Sinodul Intai Ecumenic (15 iunie 2013)
Biblia in istorie - Duminica Sfintilor Romani - Chemarea Sf Apostoli (06 iulie 2013)
Biblia in istorie - Duminica Ortodoxiei (23 martie 2013)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).