Episcopia Severinului și Strehaiei își exprima indignarea pentru situația nemaiîntâlnita pâna în prezent în care specialiști în arheologie și protecția monumentelor istorice au lucrat la lumina zilei, sub umbrela unei autorizații de diagnostic arheologic, cu aceleași metode distructive cu care cautatorii de comori „lucreaza” la adapostul nopții.În ziua de 11 noiembrie 2013, la mânastirea Sfinții Voievozi din Baia de Arama, o echipa de cercetatori formata din Gheorghe Petrov, responsabil științific de șantier, Horațiu Dorin Groza, Marin-Iulian Neagoe și Vasile Paul Scrobota a început așa-zise lucrari de evaluare de teren, în baza Autorizației de Diagnostic Arheologic nr. 266/2013 emisa de Ministerul Culturii pentru Muzeul Național de Istorie a Transilvaniei din Cluj Napoca. Autorizația în cauza a fost emisa pentru efectuarea „evaluarii de teren în zona curții bisericii, urmarindu-se urmatoarele obiective arheologice: evaluarea potențialului arheologic, verificarea stratigrafiei, pentru inițierea unei viitoare cercetari preventive”.Prezenți la fața locului, reprezentanții Episcopiei Severinului și Strehaiei, însoțiți de un arheolog expert, dr. Gabriel Craciunescu, au constatat cu stupoare ca, pentru atingerea obiectivelor menționate în autorizație, echipa de cercetatori contractase o firma care sa presteze servicii cu un buldoexcavator, cu braț și cupa de excavare, freza și picamer cu aer comprimat. Protestând împotriva acestui mod de lucru, reprezentanții episcopiei s-au lovit de indiferența echipei de cercetare, astfel încât buldoexcavatorul a început sa excaveze.În scurt timp, s-a constatat ca lucrarile nu se realizeaza conform Standardelor și Procedurilor arheologice instituite prin Ordinul Ministrului Culturii și Cultelor nr. 2392 din 06.09.2004, standarde care definesc evaluarea de teren ca acțiune nedistructiva și ca metodele de lucru sunt complet neadecvate sapaturilor efectuate tangențial fundației unui monument istoric. În acest sens, în calitate de titulari ai monumentului istoric, reprezentanții Episcopiei au solicitat domnului Gheorghe Petrov sa le puna la dispoziție Proiectul evaluarii de teren, având în vedere ca „este obligatoriu pentru arheologi sa realizeze o Evaluare de teren numai pe baza unui proiect ce conține specificații scrise” (cf. Art. 3.1.11 din Standard – evaluarea de teren ). Aceasta solicitare a fost formulata în virtutea prevederilor Legii nr. 422/2001 privind protecția monumentelor istorice și Codului Deontologic al Arheologilor din România (CDAR I, alin 4). Dl. Gheorghe Petrov a refuzat acest lucru, spunând ca nu este necesara întocmirea unui proiect pentru lucrarile de evaluare de teren. Precizam ca în art. 3.1.6 din standardul menționat se prevede ca: „O evaluare de teren poate fi realizata independent de existența unui proiect de cercetare arheologica (proiect in care este prevazuta etapa evaluarii de teren, n.n.). Este de dorit, în aceste circumstanțe, ca evaluarea de teren sa fie realizata împreuna cu arheologul care va executa sapatura, înainte ca activitatea intruziva sa înceapa, astfel încât sa evite, pe cât posibil, afectarea patrimoniului arheologic”. Așadar, conform reglementarilor în vigoare, trebuie sa existe fie proiectul de evaluare de teren, fie proiectul de sapaturi. Acest document este strict necesar pentru ca factorii în drept sa poata verifica daca modul de lucru aplicat pe teren corespunde cu cel autorizat de Ministerul Culturii. În lipsa prezentarii acestui document, dl. Gheorghe Petrov a abuzat de calitatea sa de arheolog pentru a continua lucrarile dincolo de limitele autorizației.Așa a început dezastrul. Sapaturile arheologice profesioniste se fac stratificat, adica se degajeaza straturi-straturi de maximum 10 cm. Verificarea stratigrafiei (a straturilor succesive de locuire) se face printr-un sondaj, sub forma unui patrulater cu laturi de 1-2 m. În schimb, aici, s-a început excavarea terenului la 0,05-0,30 m de zidul bisericii, în zona tâmplei de nord, folosind cupa și brațul buldoexcavatorului. În procesul de excavare utilajul a smuls blocuri de piatra din fundația absidei. S-a realizat un crater cu adâncimea de 3,60 m în partea de est (la tâmpla de nord) și 1,80 m în partea de vest, lungimea craterului mergând paralel cu zidul nordic al bisericii pe o distanța de 7,90 m, lațimea acestuia fiind de 1,90 m. Din punctul cel mai adânc al craterului, de 3,60 m, a început forarea în stânca, folosind un picamer minier, realizându-se o patrundere cu adâncimea de 2,70 m și diametrul de cca. 3 cm. Ca urmare a blocarii înaintarii, s-a renunțat la acest canal de forare și a început, de la aceeași adâncime de 3,60 m, saparea unui canal oblic înspre fundația naosului bisericii. În cursul acestei ultime forari, burghiul utilizat s-a blocat în roca, iar lucratorii nu au mai putut continua, încetând astfel pretinsa „evaluare de teren”.Menționam ca în tot cursul excavarii, atât arheologii, cât și lucratorii s-au comportat ca într-o galerie de mina și nu s-a acordat nicio atenție operațiunilor care sunt specifice lucrarilor de evaluare de teren: nu au fost decopertate treptat straturile arheologice, au fost excavate oase care au fost total ignorate și, cel mai important lucru, acțiunile de evaluare au continuat dincolo de identificarea stratului limita. Evaluarea de teren se încheie în momentul detectarii stratului virgin (neatins de mâna umana), strat de alta culoare, în acest caz stratul de argila roșie identificat la adâncimea de 1m. De la identificarea acestui strat, orice sapatura în adâncime a fost executata ilegal. Continuarea lucrarilor dincolo de adâncimea de 1 m, printr-o secțiunea excavata paralel cu zidul bisericii, a afectat structura de rezistența a bisericii, având în vedere ca secțiunile arheologice se fac întotdeauna perpendicular pe zid, cât mai îngust, și fara sa puna în pericol construcția.Pe lânga modul agresiv de execuție a lucrarilor, interzis de legislație și condamnat de practica arheologica, reprezentanții Episcopiei Severinului și Strehaiei au fost uimiți sa constate ca echipa de arheologi s-a asociat în execuția lucrarilor cu dl. Linguraru Dumitru și firma sa, persoana în favoarea careia au fost subcontractate lucrarile de cercetare arheologica. Asupra aceastei persoane planeaza suspiciunea ca s-a aflat printre cautatorii de comori care au realizat în ascuns sapaturi ilegale vandalizând biserica din Baia de Arama. În fapt, de la începutul lucrarilor s-a mers direct spre o ținta dirijata nu de catre responsabilul științific de șantier, ci de catre dl. Linguraru Dumitru. Este responsabilitatea organelor în drept sa stabileasca: 1. relațiile contractuale dintre cercetatori și firma care a executat sapaturile; 2. legalitatea executarii sapaturilor de catre firma în absența autorizației specifice, subcontractarea fiind expres interzisa în lipsa unui nou act de autorizare; 3. relațiile contractuale dintre cercetatori și finanțator, având în vedere ca „evaluarea de teren poate fi inițiata sau desfașurata ca urmare a cererii unor sau unei persoane fizice sau juridice de drept public sau privat” (cf. Standard – evaluare de teren. Scopul).Având în vedere toate cele menționate, Episcopia Severinului și Strehaiei a formulat o plângere la organele de poliție. Inspectoratul Teritorial de Munca a oprit executarea lucrarilor, întrucât puneau în pericol siguranța muncitorilor. Abia dupa acest moment, echipa de cercetatori a menționat pentru prima data explicit faptul ca se aflau în cautarea unei cavitați subterane care ar adaposti legendara „comoara a lui Brâncoveanu”. Episcopia Severinului și Strehaiei nu se opune cercetarilor arheologice realizate conform standardelor aplicabile. Descoperirea unor vestigii brâncovenești la Mânastirea din Baia de Arama ar spori însemnatatea istorica și ar conferi un plus de importanța religioasa marturiilor din vremea voievodului sfânt Constantin Brâncoveanu. Niciodata, însa, descoperirea unor vestigii nu se poate face cu afectarea unui monument istoric.Regretam faptul ca Muzeul de Istorie a Transilvaniei din Cluj, instituție muzeala de prestigiu, a fost implicat într-o acțiune atât de reprobabila.Mulțumim doamnei Doinița Mariana Chircu, director al Muzeului Regiunii Porților de Fier, care a denunțat acțiunile întreprinse de domnul Gheorghe Petrov. Mulțumim, de asemenea, primarului orașului Baia de Arama, domnul Rafael Dunarințiu, care s-a comportat ca un demn aparator al intereselor comunitații, precum și Inspectoratului Județean de Poliție Mehedinți, Inspectoratului Teritorial de Munca și Inspectoratului de Stat in Construcții pentru profesionalismul dovedit.EPISCOPIA SEVERINULUI ȘI STREHAIEI
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 696
Id: 35615
Data: Nov 16, 2013
Imagine:
Considerat de Olivier Clement „cel mai mare teolog ortodox al secolului XX”, Parintele Dumitru Staniloae a fost și continua sa fie prețuit atât în spațiul .....
Data: Nov 16, 2013
Exista, în devenirea oricarui neam, evenimente și mai ales nume peste care nu se poate trece fara a denatura istoria. Pentru români, parintele Dumitru Staniloae este un astfel de .....
Data: Nov 16, 2013
În fiecare an, pe 16 noiembrie, Biserica Ortodoxa îl pomeneste pe Sfântul Apostol si Evanghelist Matei, unul din cei 12 Apostoli ai Mântuitorului. De neam evreu, .....
Data: Nov 16, 2013
Biserica ”Adormirea Maicii Domnului” din localitatea sibiana Alțâna a fost târnosita sâmbata aceasta în prezența unui numar mare de credincioși ai .....
Data: Nov 17, 2013
Preafericitul Parinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, în cuvântul de învatatura rostit pe 17 noiembrie 2013 la Paraclisul „Sfântul Grigorie .....
Data: Nov 17, 2013
Aflat la granita dintre doua lumi, Occidentul si Orientul, orasul Istanbul este el însusi o lume, o lume a contrastelor, care amageste si dezamageste deopotriva, care te cheama cu .....
Data: Nov 17, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).