Cat de important este sufletul in comparatie cu cele lumesti? Valoarea sa este mai mare decat toata materia, spune Patriarhul

Patriarhul Daniel a explicat în predica duminicală de ce Hristos Domnul a permis demonilor să intre în turma de porci şi a subliniat că sufletul unui om este mai presus de orice lucru material.

„Mântuitorul Iisus Hristos a îngăduit ca demonii să intre în turma de porci pentru a arăta că valoarea unui om eliberat de demon este mai mare decât toate câştigurile materiale, decât toate averile materiale, decât toate animalele sau materia pe care o poate stăpâni un om pe pământ”.

În acest context, Preafericirea Sa a remintit cuvintele pe care Mântuitorul Iisus Hristos le-a rostit cu alte ocazii despre valoarea sufletului omenesc.

Căci ce-i foloseşte omului să câştige lumea întreagă, dacă-şi pierde sufletul? Sau ce ar putea să dea omul, în schimb, pentru sufletul său?

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a făcut referire şi la opinia Sfântului Ioan Gură de Aur care a spus că „Hristos a îngăduit să intre în turma de porci pentru a arăta că la judecata de apoi demonii vor fi trimişi în adâncul iadului după cum porcii au fost aruncaţi de către demoni în adâncul mării”.

Întâmplarea din evanghelia duminicală este un fel de mustrare adusă de Hristos locuitorilor din oraşul Gherasa pentru că „erau prea mult preocupaţi de câştigul celor materiale şi prea puţin interesaţi de viaţa spirituală”, a spus Patriarhul României.

Toate acestea au avut ca finalitate alungarea lui Hristos din acele ţinuturi.

Locuitorii văzând ce pagubă le-a produs Iisus permiţând demonilor să intre în turma de porci, care s-a înecat în mare, se temeau ca nu cumva să îi certe Iisus rămânând la ei mai multă vreme şi pentru alte fapte sau să-i certe şi cu alte fapte, de aceea Evanghelia spune că „frică mare i-a cuprins pe ei şi i-au cerut să plece din ţinutul lor”.

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că locuitorii din Gherasa „nu au arătat nici recunoştinţă faţă de Hristos pentru că a eliberat un om de stăpânire diavolească, nici pocăinţă, ci s-au gândit doar la paguba suferită şi la posibile forme de certare din partea lui Iisus”. Drept urmare, Mântuitorul „nu a căutat să-i lămurească, nu le-a spus nimic, ci a făcut ce i-au cerut”.

Aşadar, Domnul Iisus Hristos nu a mai vorbit cu cei din ţinutul Gherghesenilor pentru că avea să vorbească în locul lui cel vindecat de El, a spus Patriarhul în cuvântul rostit la Paraclisul Sf. Grigorie Luminătorul – Reşedinţa Patriarhală.

„Când se pregătea să plece, omul eliberat de stăpânirea diavolească, s-a apropiat de El şi I-a cerut să-l ia cu El oriunde va merge. Însă Hristos nu îl ia cu El în Galileea şi îi spune: Întoarce-te la casa ta şi spune cât bine ţi-a făcut ţie Dumnezeu. Atunci, cel vindecat a plecat vestind în toată cetatea cât bine i-a făcut lui Dumnezeu”.

Cel vindecat de Mântuitorul a devenit atât mărturisitor al Evangheliei, cât şi pildă de urmat, a explicat Preafericirea Sa.

„Deci, dintr-un om posedat şi chinuit de demoni, Mântuitorul Iisus Hristos a făcut un misionar, un vestitor al iubirii Sale şi un mărturisitor al puterii Sale dumnezeieşti vindecătoare, devenind astfel un dascăl al recunoştinţei pentru noi”.

„De acea, omul vindecat din ţinutul Gherghesenilor ne îndeamnă pe toţi, de-a lungul veacurilor, să fim recunoscători, să mulţumim lui Dumnezeu atunci când ne eliberează de o situaţie grea, ne vindecă de-o boală, ne scoate dintr-o împrejurare dificilă să-i mulţumim şi să vestim în mijlocul oamenilor iubirea şi bunătatea lui Dumnezeu”.

Foto credit: Arhivă Basilica.ro/Mircea Florescu

Categoria: Actualitate ortodoxa

Vizualizari: 251

Id: 71683

Data: Oct 25, 2020

Imagine:

Articolele urmatoare