Controversa din anul 1942 dintre pr. Staniloae si Lucian Blaga a fost una ampla: marele teolog a publicat cartea "Pozitia Domnului Blaga fata de Crestinism si Ortodoxie", în timp ce filosoful român a scris pamfletul "De la cazul Grama la tipul Grama", apreciat drept o mare realizare în istoria noastra literara.Revista "Gândirea" publica articolul "Despre dogma" în care pr. Staniloae îi reprosa lui Blaga demersul de a fi dat notiunii de dogma "o acceptie cu totul neortodoxa, incluzând în sfera ei orice formulare antinomica". Dogma religioasa, explica teologul, poseda particularitatea de a fi "o sinteza de credinta-logica", întrucât se întemeiaza pe "încrederea în cuvântul lui Dumnezeu".Pr. Staniloae afirma ca filosofia lui Blaga este anticrestina, pornind de la "teoria gnoseologica a d-sale, dublata de o viziune corespunzatoare despre centrul existentei sau Marele Anonim". Conceptia filosofului este o forma de agnosticism, diferit de cel clasic tocmai prin accentul pe care-l pune pe mister si pe necunoasterea creatoare. Teoria caracterului subiectiv al oricarui continut este extinsa si asupra crestinismului, negând revelatia dumnezeiasca pe care se bazeaza acesta.Pentru Blaga toate religiile au aceeasi valoare. În filosofia sa, paralela între elementele interioare si exterioare omului nu este altceva decât o iluzie, o modalitate prin care Marele Anonim îl descurajeaza pe om în încercarea de a-l cunoaste. Este exclusa posibilitatea revelatiei de orice forma. În crestinism însa, revelatia suprema si caracterul personal al Divinitatii sunt dovedite prin Întruparea Fiului lui Dumnezeu.Cartea pr. Staniloae cuprinde si o critica a spatiului mioritic blagian, teologul afirmând ca "rasaritul ortodox nu e dominat numai de convingerea ca transcendentul coboara, ci si de constiinta ca el nu coboara decât daca omul se sileste prin eforturile proprii sa se faca apt sa-l primeasca".În anul 1942, pr. Staniloae publica cartea "Iisus Hristos sau restaurarea omului" în care opune lipsei de obligatie etica din filosofia blagiana conceptia crestin-ortodoxa. În 1992, teologul publica "Reflexii despre spiritualitatea poporului român", unde reia, într-o noua forma, ideile dezvoltate în cartea despre gândirea lui Blaga: "Noi nu suntem unilateral rationalisti ca latinii din Occident sau ca grecii, care au influentat latinitatea occidentala, nici unilateral mistici ca slavii sau ca popoarele asiatice si africane de un panteism si mai total prin religiile lor impersonale, ci unim luciditatea rationala a latinitatii personaliste, cu sentimentul de taina, prezenta în toate, dar de o taina luminoasa, în care se poate înainta la nesfârsit si care nu ne anuleaza ca persoane originare în sentimentul unitatii de comuniune pe care îl traim".(Articol publicat în Ziarul Lumina din 1 octombrie 2010)
Categoria: Actualitate ortodoxa
Vizualizari: 2123
Id: 35600
Data: Nov 16, 2013
Imagine:
Nu cu multa vreme în urma, mergând la mormântul parintilor mei de la Cernica, am dat acolo de o batrânica. Cu o farfurioara în care fumega tamâie pe .....
Data: Nov 16, 2013
La începutul lunii octombrie 2013, Patriarhia Româna a organizat la Bucuresti Congresul International de Teologie „Receptarea operei parintelui Dumitru Staniloae .....
Data: Nov 16, 2013
Despre români si România pot curge siruri de cerneala plecând doar de la un nume sau un loc bine ales. Istoria si geografia acestui neam vorbesc de la sine despre .....
Data: Nov 16, 2013
Doamna Lidia Staniloae a raspuns întrebarilor redactorilor Ziarului Lumina despre cum era praznuita sarbatoarea Învierii în familia marelui teolog, despre relatia .....
Data: Nov 16, 2013
Nici un lucru care se petrece în viata omului nu e întâmplator. Totul este providential. Asa spunea parintele Constantin Galeriu. La fel s-a întâmplat si cu .....
Data: Nov 16, 2013
În Episcopia Caransebesului a avut loc vineri, 15 noiembrie 2013, conferinta pastoral-misionara de toamna a preotilor din Protopopiatul Caransebes. Toti preotii si diaconii din .....
Data: Nov 16, 2013
Dreapta credinta si rugaciunea pentru unitatea Bisericii - temelia vietii crestineDuminica a VII-a dupa Sfintele Pasti (a Sfintilor Parinti de la Sinodul I Ecumenic)Ioan 17, 1-13'In vremea aceea, ridicandu-si ochii Sai catre cer, Iisus a cuvantat: Parinte a venit .....
Data: May 16, 2010
Sfanta Cruce - semnul iubirii care invinge pacatul si moarteaDuminica dinaintea Inaltarii Sfintei Cruci (Convorbirea lui Iisus cu Nicodim) Ioan 3, 13-17Zis-a Domnul: nimeni nu s-a suit in cer, fara numai Cel Care s-a pogorat din cer, Fiul Omului, Care este in cer. Şi precum Moise .....
Data: Sep 12, 2010
Evanghelia Duminicii dupa Inaltarea Cinstitei Cruci (Luarea Crucii si urmarea lui Hristos) (Marcu 8, 34-38; 9, 1)Zis-a Domnul: cel care voieste sa vina dupa Mine sa se lepede de sine, sa-si ia crucea sa si sa-Mi urmeze Mie. Caci cine va voi sa-si mantuiasca sufletul sau il va pierde; dar .....
Data: Sep 19, 2010
Credinta in Hristos aduce vindecareEvanghelia Duminicii a VII-a dupa Rusalii (Vindecarea a doi orbi si a unui mut in Capernaum) Matei 9, 27-35.In vremea aceea, pe cand trecea Iisus, s-au luat dupa Dansul doi orbi; acestia strigau si ziceau: miluieste-ne pe noi, Fiule .....
Data: Jul 11, 2010
Cautarea Imparatiei lui Dumnezeu, prioritate a vietii vesniceDuminica a III-a dupa Rusalii (Despre grijile vietii)Matei 6, 22-33'Zis-a Domnul catre dansii: luminatorul trupului este ochiul; daca va fi ochiul tau curat, tot trupul tau va fi luminat; iar daca ochiul tau va fi rau, tot .....
Data: Jun 13, 2010
Credinta si cultura azi - Cultura informatiei. Pledoarie pentru cunoastere (14 05 2017)
Biserica azi - Crucea, de la simbol la atitudine de viata (13 09 2016)
Valoarea faptei - Icoanele facatoare de minuni ale Maicii Domnului
Secvente Trinitas - Parohia Ortodoxa Romana din Ulm, Germania.(23 07 2015)
Biserica azi - Crucea si rastignirea Mantuitorului Iisus Hristos in crestinismul timpuriu (15 03 2017)
Cuvant pentru suflet - Sfantul Apostol Toma (04 10 2017)
Ne puteti contacta prin e-mail la adresa webortodox[AT]yahoo.com (inlocuiti [AT] cu @).